כשבעלי פרש משירותו בצבא קבע שאלנו את בני בן ה- 8  'מה תרצה לעשות כשתגדל?'. הוא ענה ברצינות גמורה 'אני רוצה לצאת לפנסיה'. כן,  פנסיה היא התקופה שרבים מאתנו מחכים לה בכיליון עיניים. במרבית שנות החיים שלנו אנחנו נמצאים במרדף אחרי הזנב של עצמנו: עובדים שעות רבות, 'עושים סידורים' ומחכים לסופי שבוע ולחופשות שיאפשרו לנו מעט מנוחה. עכשיו, כשיצאנו סוף סוף לפנסיה, אפשר לנשום עמוק, ליהנות מהזמן שעומד לרשותנו בביתנו ולהגשים את השאיפות ואת החלומות. אבל רבים מאתנו מגלים דווקא ברגע הזה, שהבית אינו מתוכנן ומעוצב בהתאם לצרכים שלהם שהשתנו. אז איך נערכים ומתאימים את הבית שלנו לגיל פרישה? 

הנה הדרך לעשות את זה: 

עיצוב פנים לגיל השלישי - להכיר את הצרכים החדשים

כשאנחנו ניגשים למלאכת עיצוב פנים לגיל השלישי, עלינו להכיר את הצרכים החדשים, השינויים הצפויים  ולקחת בחשבון מספר פרמטרים חשובים ביניהם:

  • דלת כניסה רחבה וחזקה
  • חלוקת חדרים נכונה ומותאמת לצרכים ולאורח החיים של דיירי הבית (לרבות סלון נוח ומרווח ופינה נחמדה לנכדות והנכדים שמגיעים לבקר) וגישה נוחה ובטיחותית לכל פינה בבית
  • רצפה ישרה ומפולסת למניעת נפילות
  • חדר רחצה מרווח עם ספסל ישיבה נחמד, אם ניתן וריצוף אנטי סליפ למניעת החלקה בחדרים הרטובים
  • פתחים רחבים לדלתות (אם נזדקק להליכון או לכיסא גלגלים)
  • תאורה טבעית טובה מהחלונות שמתחשבת בשינויים הפיזיולוגיים שאנו חווים בראיה עם התקדמות הגיל וכן עיצובים שלוקחים בחשבון את הירידה בשמיעה 
  • תשתיות חשמל, מים וביוב בטיחותיות ותקינות
  • מערכת אזעקה מהימנה ופשוטה לתפעול
  • שטחי אחסון נגישים ומאחזי יד במקומות חשובים ועוד.

רשימה חלקית זו מציגה את עיקרי הדברים אך נכון לפרט קצת יותר על המרכזיים והחשובים ביניהם:

נגישות, נגישות ושוב נגישות

תנועתיות קלה ונגישות מאפשרים את העצמאות התפקודית שלנו ולכן הם ראשונים בחשיבות. בחלוקת החלל ובתכנון החדש של החדרים חשוב לראות את הצרכים החדשים של הדיירים ולתת עליהם את המענה הטוב ביותר, תוך לקיחה בחשבון גם את נושא הבטיחות. 

לדוגמה: 

  • תכנון חדר שינה מרווח עם מעברים נוחים ונגישים לארון הבגדים
  • תכנון חדר רחצה גדול שמאפשר כניסה של כיסא גלגלים גם למקומות הצרים ביותר
  • הוספת ספסל ישיבה במקלחון שישמש גם כאלמנט עיצובי שיכול להוסיף אלגנטיות ויוקרה, אך גם פרקטיות ויעילות רבה
  • הוספת מוטות אחיזה שיכולים, גם כן, לשמש כאלמנטים עיצוביים שיוסיפו עניין ויופי אך ערכם העיקרי הוא בשמירת בטיחותו ועצמאותו של המתבגר 
  • בנוסף, הקפדה על כך שכל המעברים והפתחים יוגדלו לרוחב 90 ס"מ לפחות, כדי לייצר מעבר נוח ונגיש לעתיד הלא ידוע, הימנעות ממעברים צרים ומסורבלים, הקפדה שהמעברים יישארו פנויים ונקיים מכל מכשול ועוד.
  • הנגשת המדרגות בבתים דו קומתיים באמצעות התקנת מעלון שיאפשר למתבגר להישאר בסביבה המוכרת ולהתנייד בנוחות
  • הקפדה על גבהים מותאמים במטבח שיאפשרו אחסון נוח ונגיש ושליפה נוחה של הפריטים הנחוצים (אחרת, ייווצר מצב שבו כל הפריטים הנחוצים, היום יומיים, יערמו על משטח השיש או השולחן בשל הקושי לשלוף או להחזיר אותם למקומם).

תאורה

חוש הראיה הוא החוש העוצמתי ביותר ולכן, לאור יש תפקיד חשוב באיכות חיינו ובמצב רוחנו. עם הגיל, ישנה ירידה בראיה ובעיצוב ותכנון הבית חשוב להקפיד על גוון אור שידמה אור יום. לצבעי הקירות יש השפעה על החזר האור ולכן נדרש לחשב את כמות האור שתאפשר ראייה קלה ולא מאומצת. תאורת משטחי עבודה באור יום תאפשר עצמאות ותניע את האדם המתבגר להיות פעיל ועצמאי. בגיל זה ישנה רגישות גדולה בעיניים ולכן חשוב להקפיד על תאורה לא מסנוורת ולא ישירה. בנוסף, יש לייצר פתרונות לתאורת לילה, לפני השינה כדאי לעבור לאור חם ופחות עוצמתי, דבר שיאפשר הירדמות קלה יותר ושינה טובה יותר. לאנשים שחווים ירידה משמעותית בראיה אפשר להאיר את מסלולי ההליכה בפרופילי תאורה ש'ישטפו'  את הרצפה באור עדין שיסמן להם את הדרך, במיוחד בשעות הלילה. כך חשוב יהיה להאיר אזורי שירות חשוכים נוספים.

אקוסטיקה

הנושא האחרון שחשוב לשים עליו את הדגש הוא נושא האקוסטיקה והרגישות לרעשים. עם הגיל, השמיעה יורדת והרעשים מסביב עשויים להפריע מאוד, במיוחד למי שכבד שמיעה. שימוש בשכבות טקסטיל לרבות וילונות , כריות וכד' עשוי לשפר את האקוסטיקה ולמנוע מטרד. שטיחים פחות מומלצים בהקשר זה, כיון שהם עלולים להיות גורם מכשיל בתנועה ולהקשות על ההתניידות בבית. חיפויי קיר ופרקטים הם דרך נפלאה לשיפור האקוסטיקה והאסתטיקה בבית. היום ישנה מגמה של שימוש באלמנטים עיצוביים 'בולעי' רעש. מדובר בחיפויי קיר דקורטיביים שמשפרים מאוד את האקוסטיקה בבית ומוסיפים לבית נופך של יוקרה. בעניין זה, כדאי לציין את יעילותם של חלונות הטריפלקס המבודדים רעש מן החוץ. בבתים הסמוכים לרחובות סואנים ומרכזיים - מומלץ לשדרג את החלונות לסוג זה.

לסיכום

חשוב לזכור שבטיחות ונוחות סביבתית מגבירות את הביטחון העצמי שלנו ביכולות שלנו ומאפשרות שגרת יום בריאה ועצמאית. סביבה מאורגנת, נעימה, מותאמת לצרכים שלנו, נטולת רעשים ויזואליים או אקוסטיים, משפיעה על מצב רוחנו ונפשנו ומעודדת אותנו להזמין לביתנו ולארח ברוגע והנאה בני משפחה, נכדים וחברים למפגשי בילוי והנאה. כל אלה הם מפתחות לפרישה לחיים טובים ואיכותיים יותר שמאפשרים עצמאות תפקודית, אקטיביות ועשיה מהנה, תוך שמירה על קשר ותקשורת עם הסביבה ועל חיי חברה.