מה זה המושג הזה ‘הייעוד שלי’ ולמה בגיל 40+ אנחנו מתחילים פתאום לחפש מחדש את הקריירה הנכונה לנו?

מסביב כולם מדברים על ‘ייעו’ד, על עבודה מתוך תשוקה, על להיות במקום המדויק לי, אבל מה זה בכלל הדבר הזה ‘ייעוד’? איך מוצאים אותו?

איך יודעים שהגעתי למקום הזה?

סביב גילאי 40-50, אנשים רבים מוצאים עצמם מתחבטים בשאלה הזו, כאשר האינטנסיביות של הקמת בית, משפחה והשגת ביטחון כלכלי קצת מתמתנת. פתאום יש זמן לחשוב ולהציף שאלות כמו ‘האם העבודה שאני קמה אליה כל בוקר באמת ממלאת אותי שמחה? האם מלבד מענה על כסף ותעסוקה, אני מרוויחה עוד דברים שחשובים לי?’ 

מגיע הרגע שילדינו גדלים והמיקוד בטיפול בהם שואב אותנו קצת פחות מבעבר ואז מגיעות השאלות - האם בחיים הקצרים שלנו כאן, יש מקום לעוד משהו שייתן לי משמעות? שארגיש שאני מממשת את עצמי ואת יכולותיי בצורה הטובה ביותר? ולמה פעם פשוט זרמנו עם הלימודים והמקצוע שבחרנו בגיל צעיר מתוך אהבה לתחום מסוים או הכוונה של ההורים, ויכולנו להישאר שנים באותו המקום (או מקסימום להתקדם בתפקידים במסגרתו ולבנות קריירה מצליחה) ולחשוב שזה הדבר שהכי נכון לעשות? מה קרה פתאום שהשיח על הגשמה עצמית, מימוש וייעוד תפס מקום כל כך משמעותי בחברה שלנו?

מה קרה בעשורים האחרונים שגורם לאנשים לחפש את הייעוד שלהם?

במאה הקודמת קרו מספר שינויים חברתיים ותרבותיים שהשפיעו על החיפוש של אנשים אחרי הגשמה עצמית ומימוש אישי:

1. תיעוש ועיור: אשר הובילו אנשים לחיפוש אחר תעסוקה ורמת חיים גבוהה יותר. המעבר לערים שיבש את דרכי החיים המסורתיות וגרם לאנשים לחקור מסלולי קריירה וסגנונות חיים שונים.
2. התקדמות טכנולוגית: המצאת האינטרנט והתפשטות המחשבים האישיים והסמארטפונים. חידושים אלו חוללו מהפכה בתקשורת ובגישה למידע ואיפשרו לאנשים לעסוק במגוון רחב יותר של תחומי עניין ולהתחבר לאנשים בעלי דעות דומות ברחבי העולם.

3. תנועות לזכויות האזרח: תנועות זכויות האזרח של המאה ה-20, כולל תנועת זכויות האישה, התנועה לזכויות האזרח לשוויון גזעי ותנועת זכויות הלהט"ב, קידמו את רעיון הביטוי העצמי וזכויות הפרט. 

4. תנועות פסיכולוגיות ועזרה עצמית: המאה ה-20 הייתה עדה לעליית תנועות הפסיכולוגיה והעזרה העצמית, עם דמויות כמו קרל יונג, אברהם מאסלו ומחברי שיטות, מתודות וספרות עזרה עצמית כמו דייל קרנגי וטוני רובינס. עבודתם עודדה אנשים לחקור את האני הפנימי שלהם, להמשיך בצמיחה אישית ולמצוא את הפוטנציאל האמיתי שלהם.

5. שגשוג לאחר מלחמת העולם השנייה: לאחר הרס מלחמת העולם השנייה, מדינות מערביות רבות חוו תקופה של שגשוג כלכלי. השפע החדש הזה אפשר ליותר אנשים לתעדף הגשמה ופעילויות פנאי, במקום רק הישרדות בסיסית כבעבר.

6. גלובליזציה: גלובליזציה מוגברת במאה ה-20 חשפה אנשים לתרבויות, רעיונות וסגנונות חיים מגוונים. חשיפה זו עודדה אנשים לפקפק בערכים ובאמונות שלהם ולחקור דרכים חלופיות לחיים ולעבודה.

7. השכלה והשכלה גבוהה: הגישה להשכלה, לרבות השכלה גבוהה, הפכה נפוצה יותר במאה ה-20. ניתנה לאנשים הזדמנות להתקדם בקריירה ומקצועות התואמים את התשוקות והאינטרסים שלהם, במקום להיות מוגבלים על ידי ציפיות חברתיות או צרכים כלכליים גרידא.

8. שינויים תרבותיים: שינוי נורמות וגישות תרבותיות, כולל קבלת מבנים משפחתיים לא מסורתיים, זהויות מגדריות מגוונות וסגנונות חיים אלטרנטיביים, העצימו את הפרטים ללכת בדרכים שעמדו בקנה אחד עם ה״אני האותנטי״ שלהם.

9. פילוסופיה המדגישה את חופש הפרט וחיפוש המשמעות אשר השפיעה על אנשים רבים באמצע המאה ה-20. תנועות נגד תרבותיות, כמו תנועת ההיפים למשל, דחו נורמות קונבנציונליות ועודדו אנשים לחפש הגשמה עצמית באמצעות אורח חיים חלופי ורוחניות.

10. תקשורת ותרבות פופולרית: תקשורת המונים, כולל ספרות, קולנוע ומוזיקה, תיארה לעתים קרובות סיפורים של אנשים במסעות של גילוי עצמי והגשמה אישית. הנרטיבים הללו עוררו השראה והדהדו בקרב הקהל, מה שגרם לרבים לבחור לצאת למסעות דומים.

 

חשוב לציין שהחיפוש אחר הגשמה עצמית ויעוד אישי הוא תהליך אישי ואינדיבידואלי עמוק, והשינויים החברתיים הללו התקשרו עם הנסיבות והמוטיבציות הייחודיות של כל אדם.

במאה ה-21 שורה של שינויים משמעותיים ממשיכים לעצב את הדרך שבה אנשים מחפשים אחר הגשמה עצמית וייעוד אישי:

1. טכנולוגיה והעידן הדיגיטלי: התפשטות הטכנולוגיה הדיגיטלית שינתה כל היבט בחיים. האינטרנט, הסמארטפונים, המדיה החברתית והפלטפורמות המקוונות יצרו הזדמנויות חדשות לביטוי עצמי, למידה ופיתוח קריירה. לאנשים יש כיום גישה חופשית למידע, לקהילות מקוונות ולאפשרויות עבודה מרחוק, מה שמאפשר להם לחקור ולעסוק בתחומי העניין שלהם ביתר קלות.

2. עבודה מרחוק וגמישות: המאה ה-21 יצרה שינוי מהותי בעבודה מרחוק וסידורי עבודה גמישים. מגפת הקורונה שינתה לחלוטין את ההסתכלות על אפשרויות ומגבלות העבודה של אנשים. שינוי זה נתן לעובד שליטה רבה יותר על האיזון בין עבודה לחיים ואפשר לבחור קריירה וסגנונות חיים המתאימים להעדפותיהם האישיות.

3. גלובליזציה וחילופי תרבות: הגלובליזציה המשיכה להתרחב והקלה על חילופי תרבות וקישוריות. חשיפה לתרבויות, רעיונות ונקודות מבט מגוונות עודדה אנשים לחשוב גלובלית ולחקור מגוון רחב יותר של נתיבים אישיים ומקצועיים.

4. מודעות לבריאות הנפש: במאה ה-21 ישנה מודעות שהולכת וגוברת בנושאי בריאות הנפש. אנשים מתעדפים יותר ויותר רווחה נפשית, מחפשים טיפול, מתרגלים מיינדפולנס וחוקרים שיטות טיפול עצמי כחלק מהמסע שלהם.

5. תנועות חברתיות והסברה: המאה ה-21 הביאה לעלייתן של תנועות חברתיות שונות, כולל אקטיביזם סביבתי, תמיכה בשוויון מגדרי, תנועות לצדק גזעי וקמפיינים לזכויות להטב"ק. תנועות אלו העניקו השראה לאנשים להתאים את ערכיהם האישיים לייעודיהם ולחפש קריירות שמשפיעות לטובה על החברה.

6. יזמות וכלכלת האינטרנט: יזמות אישית וגלובליזציה מאפשרים לאנשים לממש את תשוקותיהם וליצור עסקים משלהם. פלטפורמות כמו Etsy ו-Airbnb ומיני אתרי עבודה עצמאיים, הקלו על אנשים להפוך את התחביבים והכישורים שלהם למקורות הכנסה.

7. חינוך ולמידה לכל החיים ה-LLL: למידה לכל החיים הפכה חיונית במאה ה-21, עם קורסים מקוונים, MOOCs (Massive Open Online Courses), ופלטפורמות חינוכיות המציעות הזדמנויות לפיתוח מיומנויות ושינוי קריירה. אנשים פתוחים יותר ויותר להסבה ושיפור מיומנויות במהלך חייהם.

8. מודעות סביבתית: דאגות לגבי שינויי אקלים וקיימות סביבתית הובילו אנשים רבים לחפש קריירה ומקצועות התואמים את הערכים הסביבתיים שלהם. קריירות ממוקדות קיימות וחיים מודעים לסביבה צברו פופולריות.

9. מיתוג אישי ונוכחות מקוונת: בניית מותג אישי וטיפוח נוכחות מקוונת הפכו חשובים לקידום קריירה ולקידום עצמי. אנשים ממנפים מדיה חברתית ויצירת תוכן כדי להציג את הכישרונות והמומחיות שלהם.

10. מגמות בריאות ואיכות חיים: יש עניין גובר בבריאות ובאיכות חיים, כאשר יותר אנשים מאמצים אורח חיים בריא, בוחנים טיפולים אלטרנטיביים ורודפים אחר קריירה בתחומים כמו תזונה, כושר ובריאות הוליסטית.

11. אוכלוסייה מזדקנת והגדרת גיל הפרישה מחדש: ככל שהאוכלוסייה מזדקנת, הפרישה מעבודה מוגדרת מחדש. אנשים רבים ממשיכים לעבוד מעבר לגיל הפרישה המסורתי, בין אם כדי לעסוק בתחומי עניין חדשים או משום שהם מוצאים סיפוק בקריירה שלהם.

12. בינה מלאכותית ואוטומציה: עליית הבינה המלאכותית והאוטומציה עוררה דיונים על עתיד העבודה ועל הצורך של אנשים להסתגל ולרכוש מיומנויות שפחות רגישות לאוטומציה.

התפתחויות אלו של המאה ה-21 הרחיבו את האפשרויות להגשמה עצמית ולייעוד אישי, ואפשרו לאנשים לעסוק במגוון רחב של תשוקות, לחקור מסלולי קריירה לא שגרתיים ולהגדיר הצלחה בתנאים שלהם. 

אם כך, מהו הייעוד המקצועי או האישי שלי?

אנשים מתארים את התחושה של עבודה או עשייה מתוך מקום של ייעוד אישי, בכך שהם עובדים מתוך תשוקה פנימית, שהם מתמלאים ונתרמים מהעשייה שלהם ולא מסיימים יום עבודה מרוקנים ומותשים. כאשר המוטיבציה לעשייה מגיעה מתוך מקום פנימי ולא רק מתוך צורך חיצוני כמו פרנסה או יציאה מהבית, לרוב תהיה הלימה בין העשייה שלנו לייעוד שלנו. 

נחווה תחושה של מימוש עצמי, כאשר העשייה שלנו תתרום לאחרים באותה מידה בה אנחנו ניתרם ממנה. WIN-WIN.

העשייה שלנו תהיה קלה וזורמת יותר, נעימה ומספקת (אם כי לרוב נדרש להשקיע שעות לא מעטות, מחשבה והתמדה כדי להיות במקום הזה).

כדי למצוא את הייעוד המקצועי שלנו, (למעט ברי המזל שהייעוד ‘מצא’ אותם, או שגילו אותו כבר בגיל צעיר יחסית) נצטרך להסכים לעבור תהליכי התפתחות אישית, לשאול את עצמנו שאלות, לוותר על חלק מהאמונות שליוו אותנו במהלך השנים ולגלות דרכים חדשות לבטא ולהביא את עצמנו לעולם.

שינוי קריירה תוך מציאת הייעוד האישי

כדי לעשות שינוי קריירה באמצע החיים, קודם כל עלינו להסכים להיפרד מדעות ואמונות שאנו מחזיקים בהם ושמגבילות את ההתפתחות שלנו. לרוב, שינוי כזה יגיע מתוך מקום של שפל, של תחושת מיצוי או אפילו מיאוס מהעבודה הנוכחית, מתוך משבר בחיים, או מתוך הבנה שהחיים קצרים ואם יש לנו חלום במגירה, כדאי לפתוח אותה ולתת לו לצאת לאוויר העולם, כדי שלא נצטער מאוחר יותר על שלא מימשנו אותו. אין ספק שקשה לעשות את השינוי הזה לבד! זה מקום שמצריך התמודדות עם פחדים, עם אמונות מגבילות, עם לחצים מהסביבה, עם למידה של דברים חדשים ועם פריצת גבולות אישית.

ישנם כמה אפיקים שיכולים לעזור לנו לבצע שינוי בקריירה:

1. לימודים - הרחבת הידע שלנו ורכישת ידע נוסף בתחום אליו נרצה לפתח את הקריירה החדשה.

2. ייעוץ קריירה - תהליך המלווה אותנו בשלבים של בחינת הצרכים שלנו מהעבודה, מהם הערכים המובילים אותנו, מהם הגורמים שמעכבים אותנו, אילו כישורים ויכולות אנו מביאים איתנו, מה החלומות שלנו והצעדים שיש לעשות כדי להגשימם.

3. תהליכי התפתחות אישית - אימון אישי, אימון עסקי, הרחבת התודעה בתחומים כמו NLP, מיינדפולנס, תודעת שפע - כל אלו יעזרו להטמיע את הכוחות שלנו להשגת השינוי המבוקש בקריירה.

4. הרחבת מעגלי הנטוורקינג שלנו - מפגש עם אנשים ממעגלי ההיכרות השונים שלנו וחשיפה לרעיונות חדשים ומחשבות אחרות יכולה לעזור לנו בהבנת וגיבוש הכיוון הרצוי לנו לשינוי.

5. הרחבת אופקים - הוספת תחומי עניין ודעת, סקרנות וחשיפה לאנשים חדשים, דעות, רעיונות, מחשבות - כל אלו יכולים לסייע לנו בתהליך החיפוש והגילוי של הייעוד שלנו.

מקומות שניתן ללמוד בהם ולקבל סיוע והכשרה

בכל תחום שנרצה לפנות אליו, ישנם המקומות היעודיים בהם נוכל לקבל הכשרה.

מומלץ לעשות סקר ולהכין טבלת השוואה של האפשרויות הקיימות בתחום המבוקש - מהם מקומות הלימוד, אורך תוכנית הלימודים והדרישות שלה, מה היא כוללת, מה עלותה ואיזו הסמכה נקבל בסיום.

לאחר מכן נוכל להחליט מה מתאים לסדר השבועי שלנו ולמיקום הגיאוגרפי שלנו - לימודי בוקר או ערב, עלויות, משך הזמן, מקוון או פרונטלי וכו'.

ישנן אינספור אפשרויות החל מאוניברסיטאות ומכללות, קורסים של גופים מוכרים או של אנשים פרטיים, קורסים מקוונים, מרכזי הכשרה ועוד. המגוון הוא עצום, צריך רק לבחור וכן, יועץ קריירה או יועץ עסקי יוכלו לעזור במיון ובחירה מבין האפשרויות הרבות.

לסיכום

חשוב שנתחיל את התהליך מתוך מקום של מוכנות לעשות את השינוי, רצון ללמידה והבנת הדרך שעלינו לעבור עד שנגיע למקום הרצוי לנו. גורמים נוספים כמו יכולת השתכרות זמנית, משאבי זמן וכסף, זמינות אישית ומשפחתית לתהליך השינוי ותמיכה מקצועית, יסייעו לנו למהלך מוצלח של שינוי בקריירה. חשוב מכל, זכרו להצטייד בסבלנות ואורך רוח. 

אלה החיים שלכם. חיו אותם.