הורות היא תפקיד מורכב שאנחנו מקבלים על עצמנו, ואשר מתלווים אליו, לא פעם, לא מעט קשיים והתלבטויות. אלה, מצריכים לפעמים, התערבות חיצונית של איש או אשת מקצוע במסגרת מה שאנחנו מכנים ‘הדרכת הורים’.

הדרכת הורים היא למעשה מציאת כיוון חדש עבורנו - ההורים - לכל מיני סיטואציות, מצבים וקשיים שאנחנו חווים במסגרת ההורות שלנו.

אף אחד מאתנו לא נולד הורה ואף אחד לא קיבל ‘חוברת הדרכה’ כשהילדים שלנו הגיעו לעולם, אבל כן חשוב לדעת, שאם הגענו להדרכת הורים, אין סיבה להרגיש שנכשלנו אלא להיפך: עלינו להתגאות בכך שאנחנו הורים טובים שלא יושבים ומחכים שהדברים יעברו מעצמם, אלא עושים דברים באופן אקטיבי ופועלים, כדי לשנות את מה שמפריע ולשפר. 

לא מעט הורים רוצים להגיע להדרכת הורים אבל הם לא תמיד יודעים מהי ומה נעשה במסגרתה. ישנם גם הורים שלא מסכימים ביניהם שהדרכה היא הפתרון הנכון עבורם ולכן החלטתי לשתף ולספר על הנעשה בתוך הקליניקה, על מנת שתרגישו נוח יותר ובטוח להגיע להדרכה.

הדרכת הורים - מה זה בדיוק?

הדרכת הורים היא ליווי אישי או  קבוצתי, שאליו מגיעים הורים וילדים על מנת לקבל כלים להתמודדות עם הקשיים שהם חווים מול הילדים/ המתבגרים, או עם קשיים שחווים הילדים/ המתבגרים (שלא במסגרת היחסים עם ההורים שלהם). 

הכלים שניתנים במסגרת ההדרכה מסייעים להורים להתנהל מול הילדים/ המתבגרים שלהם ומסייעים לילדים/ למתבגרים להתמודד עם קשיים שונים שהם חווים. 

הדרך שבא נתנהל מול הילדים/ המתבגרים שלנו תשפיע, בסופו של דבר, על הדרך בה הילד/ המתבגר יתנהל ומכאן חשיבות ההדרכה.

לעיתים, הדרכת ההורים תסתכם במפגש אחד ממוקד, שבו נדבר על הקשיים ונבין איך עלינו לפעול על מנת להתמודד איתם ולעיתים, היא תכלול מספר מפגשים, כאשר בכל מפגש יקבלו ההורים כלים שיעילותם והתאמתם יבדקו ממפגש למפגש.

מתי מומלץ לפנות להדרכת הורים?

ישנם מספר מצבים בהם כדאי לשקול הדרכת הורים ואלה הם:

1. הורים שמרגישים שהם לא מצליחים לתקשר עם הילדים/ המתבגרים שלהם

2. הורים שמרגישים צורך בקבלת כלים לחיזוק הסמכות ההורית והצבת גבולות

3. הורים שחשים במצוקה כלשהי של הילד/ המתבגר שלהם ולא יודעים איך לעזור לו להתמודד עם המצב

4. הורים שמתמודדים עם סיטואציה מורכבת/ משברית כדוגמת גירושין, אובדן, לידת אח, מעבר דירה

5. כשהילד/ מתבגר סובל מהתפרצויות זעם או אלימות

איך התהליך נראה בפועל?

המפגשים יכולים להתקיים פנים אל פנים בקליניקה, בזום, או בבית הלקוח, הכל בהתאם לצורך. 

המפגש הראשון הוא מפגש הכרות עם ההורים שנערך לרוב בקליניקה. במפגש זה ההורים יספרו על הקושי או הקשיים שהם מתמודדים אתו/ איתם וייכתבו מטרות אותן ההורים והמטפל/ת ירצו להשיג עד לסוף התהליך.

המפגש השני ייערך, בדרך כלל, בבית המשפחה על מנת להכיר את שאר בני המשפחה ולהתרשם מהדינמיקה שקיימת בין בני הבית. במפגש זה תיערך שיחה עם בני הבית תוך בדיקת נקודת המבט שלהם לגבי ההתנהלות היומיומית בבית, מה מפריע להם ומה ירצו לשנות.

במפגש השלישי נערך מפגש משותף של ההורים והילד/ מתבגר. במפגש זה ייערך שיח על כל מה שנאמר במפגשים הקודמים ויינתנו כלים לתחילת התהליך.

החל מהמפגש הרביעי תיערך בדיקה האם בני הבית הצליחו להשתמש בכלים שניתנו להם, אלו התנגדויות עלו, תוך חשיבה איך נכון להמשיך הלאה.

בתום סדרת המפגשים (עד 7 מפגשים) נפגשים ההורים שוב עם המטפלת ויחד נבדוק האם המטרות שהוצבו בתחילת התהליך הושגו, האם הושגה התקדמות או שמא התחושה היא של דריכה במקום , האם ישנו צורך בתהליך נוסף או אולי במפגשים בודדים.

חשוב להבין, שעל מנת שהתהליך יצליח, על כל אחד מבני הבית לקחת חלק ולנסות ליישם את הכלים שניתנו במהלך תהליך ההדרכה. בלי שיתוף פעולה מלא של כל בני הבית, התהליך לא יצליח ונמצא את עצמנו באותו מקום בדיוק, כפי שהיינו בתחילת התהליך. 

זכרו: שינוי קטן עושה הבדל גדול וכל צעד אחד קטן שנעשה עכשיו יכול להיות צעד גדול ומשמעותי להמשך הדרך.