ילדים רגישים מאוד הם ילדים שחווים את העולם בעוצמות גבוהות יותר ביחס לילדים ולמבוגרים אחרים ומגיבים בצורה רגשית חזקה יותר.

כיום, כ- 20-30 אחוזים מהילדים הם ילדים רגישים בעוד המודעות בקרב צוותי החינוך וההורים למושג ‘ילד רגיש’ היא נמוכה בהרבה. לעיתים ילדים אלו יוגדרו כ'ילדים מעופפים', ‘בעיתיים’ ואפילו ‘אלימים’ ולפעמים, הם יהיו הילדים השקופים שיעברו מתחת לרדאר.

הרגישות יכולה להעניק לאותם ילדים יכולות יוצאות דופן, אך מהצד השני, היא גם עלולה להביא איתה אתגרים ייחודיים. 

מה מאפיין ילדים רגישים, אלו קשיים הם עשויים לחוות ואיך ניתן לעזור להם לפרוח ולשגשג? כל התשובות ממש כאן.

זה לא אופי, זה שוני פיזיולוגי

ילדים רגישים מאוד הם לא ‘סתם רגישים’. הפיזיולוגיה של המוח שלהם שונה בהשוואה לילדים אחרים. אצל ילדים רגישים הקולטנים במוח עובדים בעוצמות חזקות יותר ומסננים פחות מידע ולכן הם מגיבים ליותר מידע מהשטח ויותר מוצפים רגשית וחושית.

כל צליל, כל נגיעה, כל ריח, כל חוויה נקלטת אצלם במוח בעוצמה שונה מאצל שאר הילדים.

הילדים המופלאים האלה יותר ‘מודעים וערים’ לסיטואציות רגשיות סביבם והם מגיבים אליהן בעוד שילדים אחרים לא תמיד ישימו לב למה שקרה. לדוגמה, כשילד רגיש יושב במפגש בגן הוא לא יתרכז רק בסיפור שמקריאה הגננת, הוא גם ישים לב שהטון של הגננת קצת שונה מאתמול ואולי היא כועסת היום, הוא יראה שהסייעת קיבלה הודעה ופתאום משהו השתנה לה בהבעת פנים וישים לב שמיכל מציקה לנועם וזה גורם לה להרגיש לא נעים. הפוקוס של הילד הרגיש יהיה מחולק לכמה כיוונים בו זמנית והוא יקלוט הרבה מידע רגשי וסביבתי תוך כדי שישמע את הסיפור.

במקרים רבים ילדים רגישים יחוו בעוצמה גם חוויות רגשיות של ילדים אחרים ואף יבכו יחד איתם או יביעו דאגה גדולה לאחר. לדוגמה, במסיבת סוף שנה הם ידאגו לחברה מהגן שלא משתתפת או יראו הומלס ברחוב ויבקשו מכם לקנות לו משהו לאכול.

מה מאפיין ילדים רגישים?

ילדים רגישים מסננים פחות מידע וקולטים יותר מה שגורם להם להיות חכמים מאוד, לקלוט את הפרטים הכי קטנים. יש להם אינטואיציה טובה ואינטיליגנציה רגשית מפותחת מאוד. הם לרוב יהיו לוחמי צדק, מלאי חמלה לבעלי חיים, יראו תמיד את האנשים השקופים.

יחד עם זאת, עודף המידע גורם להם להיות מוצפים חלק גדול מהזמן, דבר שמביא אותם לעייפות גדולה. הם נוטים לעצבנות ולהתפרצות ‘מאפס למאה’.

אותם ילדים חווים את הרגשות בעוצמה גבוהה מאוד ולכן, כל רגש מתבטא אצלם בצורה חזקה יותר. כשהם שמחים – הם שמחים מאוד, וכשהם כועסים הם כועסים מאוד. הם עשויים לבכות בכי חסר פרופורציה שמקורו לא ברור לכם ומצד שני, לא תמיד ישתפו אתכם במה שעובר עליהם.

לילדים רגישים יש קושי בויסות ובהבעת רגשות ולעיתים הדבר יבוא לידי ביטוי גם בקושי בויסות חושי. הם נוטים יותר למצבי חרדה, צריכים שליטה וזקוקים למנוחה ולרגיעה כדי להירגע מהמוצפות.

ילדים רגישים הם מתנה לכם ולעולם, אך המתנה הזו מגיעה גם עם קשיים.

התפוח לא נופל רחוק מהעץ

גם אתם שמים לב לאנשים השקופים? גם אתם מזיזים אבן במדרכה כדי שמישהו אחר לא ייפול? גם אתם חושבים על השליח של הפיצה ויוצאים למעלית לקחת אותה כדי לחסוך לו 20 שניות?

האם קשה לכם במקומות צפופים ורועשים? אתם צריכים להירגע אחרי מפגשים חברתיים?

מזל טוב, כנראה שאתם הורים רגישים. לרוב הילדים הרגישים יש הורים רגישים ולכן הם חווים דברים דומים בעצמם.

אז מה עושים?

קודם כל מכירים בזה, מבינים שהילד שלך כנראה רגיש והוא צריך כלים ועזרה על מנת לווסת את עצמו רגשית כדי לחוות את העולם בצורה נעימה יותר. לומדים להבין את האיתותים של הילדים ואת נקודות ההצפה שלהם, לומדים לדבר איתם בשפה רגשית ומלמדים אותם להיות קשובים לעצמם מבחינה רגשית ופיזית.

הדרכת הורים להתמודדות עם ילד רגיש

הדרכת הורים ממוקדת ילדים רגישים מהווה מעטפת טובה לילד ולתא המשפחתי המתמודדים עם התגובות הרגשיות העוצמתיות. ככל שההורים ידעו טוב יותר איך להסביר לילד את המצב וככל שהצוות החינוכי ידע איך להגיב בצורה נכונה ומותאמת, כך התגובות הרגשיות יתמתנו והאווירה הן בבית והן מחוצה לו תהיה טובה יותר.

הדרכת הורים מקצועית וממוקדת ילדים רגישים תעניק לכם מידע וכלים אותם תוכלו ליישם בסיטואציות שאתם חווים. ככל שיהיו להורים ולילד יותר כלים להתמודדות עם הצפת הרגשות וההצפה החושית, כך הוא יוכל לחוות את העולם בצורה נעימה ומכילה יותר. בהתאם, ההתנהגות שלו תשתנה והוא ירגיש טוב יותר עם עצמו ועם היכולות שלו.

מאחלת לכולנו לראות את הילדים הרגישים שלנו כמתנה כמו שהם.