בחיי המשפחה, כמו בחיים בכלל, אנו נתקלים לעיתים בקשיים ובמשברים. זהו כמובן חלק טבעי מהחיים, אך האופן שבו נתמודד איתם יכול להשפיע באופן משמעותי על התוצאות שלהם ועל מערכות היחסים החשובות בחיינו. ברגעי משבר וקושי, הדרכה הורית הופכת לכלי מפתח הן בהגנה על הילדים, הן בעזרה להורים והן בשיפור היחסים במשפחה. בנוסף, היא עוזרת במניעת משברים עתידיים וכאן חשיבותה הרבה.

נקודות עיקריות המבטאות את כוחה של הדרכת הורים בעת הקשיים

שימוש בכלים מעולם התודעה

המודעות היא הצעד הראשון לשינוי. כאשר הורים מבינים את המצב שבו הם נמצאים ומזהים את האתגרים, הם רואים את הצורך בשינוי.  הורים שמודעים לרגשות, להתנהגויות ולתגובות שלהם, יכולים ללמוד לזהות סימנים מוקדמים ביתר קלות. 

העלאת המודעות בקרב ההורים לשיטות לניהול רגשות מהווה כלי חשוב בהתמודדות עם משבר. הכשרה והתנסות עם שיטות אלו יכולות להביא לשיפור משמעותי ביכולת לנהל את המצב ולפעול לפני שהמצב מדרדר לקיצוניות.

לדוגמה: הגיע אלי אבא למתבגרת שהיה מאוד מתוסכל מהתקשורת הלקויה שהיתה לו עם הבת המתבגרת שלו ומההתפרצויות שלו ושלה שהדרדרו לא פעם, לשימוש במילים בוטות ולעיתים אף לאלימות פיזית ולריחוק. האב הרגיש חסר יכולת להתמודד ולנהל סיטואציות מול המתבגרת שלו, חשב שהילדה שלו 'נגדו', לא הבין את נקודת המבט שלה ולא היה מודע לסיפור ש'רץ' לו בראש ביחס אליה ולרגשות שלו שניהלו אותו. 

כשהתחלנו להתעמק בתודעה שלו, האב התחיל להבין את נקודת המבט של הבת שלו שלא תאמה את הציפיות שלו. לקח לו זמן ללמוד לנהל את הרגשות שלו וברגע שהוא הצליח לעשות את זה, לרבות לשנות את הסיפור ש'רץ' לו בראש, הכל השתנה: הוא הפך רגוע יותר והגישה השונה שהוא הביא איתו שיפרה את התקשורת שלהם, עד כדי שהם יכלו לנהל שיחות בצורה רגועה ועניינית יותר ואף לתאם ציפיות בנושאים שונים. האבא מאוד התרגש כשסיפר לי, שהבת שלו התחילה לבקש ממנו סליחה כשטעתה, דבר שלא קרה לפני כן.  

יציבות רגשית

הורים יציבים רגשית יכולים להתמודד עם קשיים ועם משברים בצורה רציונלית והם יכולים להיות מודל השראה לילדיהם. כאשר הורים מצליחים להתמודד עם הקושי באופן בריא ובוגר, הם נותנים דוגמה אישית לילדיהם איך לעשות זאת. 

לדוגמה: פנו אלי הורים שהתקשורת שלהם עם ארבעת ילדיהם הייתה מאוד טעונה, מלאה בכעסים והמתח בבית הקשה על התנהלות תקינה ועל מערכות היחסים בין בני המשפחה. כמעט כל נושא בין ההורים לילדים היה הופך לוויכוח או למריבה. כאשר ההורים הבינו שכדאי שהם להם לשנות גישה אחרת הבית 'יעלה בלהבות', הם החליטו לשים את האגו שלהם בצד ('אנחנו המבוגרים ואנחנו מחליטים'), התחילו ליישם את הכלים שקיבלו, למדו לנהל עם הילדים שיחות ענייניות בגובה העיניים כשכולם רגועים ופנויים והצליחו להחזיר את מערכות היחסים עם הילדים למסלול רגוע, לייצר קרבה ושיתוף. ביחס לילדים המתבגרים, ההורים נתנו להם להשפיע בחלק מקבלת ההחלטות בבית וזכו לשיתוף פעולה מלא.    

תקשורת אפקטיבית

ההכרה בחשיבות התקשורת עם הילדים בעת קושי היא קריטית, כדי לסייע להם להתמודד. הורים יכולים ליצור מרחב פנוי, רגוע ובטוח, מרחב שבו הילדים ירגישו חופשיים לשתף פעולה ולשאול שאלות. 

קביעת גבולות ברורים

בזמן משבר, יכולת ההורים לקבוע גבולות ברורים ולהפריד בין העניינים האישיים וההתנהלות של הילדים, מאוד משמעותית. הגבולות מציינים את המסגרת ואת סמכות ההורים וגם נותנים ביטחון לילד, במיוחד כאשר ההורים עומדים בדבריהם. כך הילדים רואים שהם יכולים לסמוך על הוריהם.

הכנה מראש

אפשר וכדאי להיערך מראש לבעיות שהורים צופים שעלולות לעלות במסגרת התא המשפחתי. כך אפשר להיערך בנושאים פיננסיים, נושאים שקשורים לחיזוק הקשר המשפחתי, הבנת שיטות שונות שיעזרו בהתמודדות עם הקושי ועוד.

ניתן דוגמה: הגיעה אליי אמא שלא ידעה איך להתמודד עם הבת שלה בכל פעם שהן היו יוצאים לקניון או לאזור מסחרי. הבת שלה, בת ה-3 הייתה מבקשת בכל פעם שאמה תקנה לה משהו (ממתק, מתנה, קישוט לשיער וכו') וכאשר הייתה שומעת 'לא', הייתה עושה 'סצנות' מביכות של צעקות והשתטחויות מול כולם. ברגע שהאמא הבינה שמדובר בדפוס חוזר, היא הכינה את בתה מראש, לפני כל יציאה מהבית, מה עומד לקרות ומה לא יקרה. בכך, היא הציבה לה גבול ברור מראש, הקלה על עצמה, על הבת שלה והסצנות הפסיקו. אותה אמא שמחה להודיעה לי שסוף כל סוף היא נהנית לטייל עם בתה, גם בקניונים.

לסיכום

הורות היא מסע מרתק, אך לעיתים, היא יכולה להציב בפנינו אתגרים לא פשוטים. הדרכת הורים מספקת לנו, ההורים, כלים, תובנות ותמיכה וגורמת לנו להפוך להיות הורים מבינים יותר וכתוצאה מכך, טובים יותר. 

גם כשהמצב נראה קשה או מורכב, אנחנו יכולים לצלוח אותו, לעמוד בראש המשפחה, להנהיג ולייצר לילדים שלנו סביבה טובה ובטוחה יותר.

להדרכת הורים יש את הכוח לשנות את מסלול המשפחה ולהעלות אותה לדרך טובה. כשהורים פועלים מתוך מודעות גבוהה הם יכולים למנוע משברים ולקדם שלווה ואמפתיה בביתם. ההשקפה החדשה אותה הם ילמדו תעניק להם כלים עוצמתיים להתמודדות ולשיפור מערכות היחסים במשפחה.