הורות היא מערכת יחסים שנבנית מרגע הלידה בין הורים וילדים. מערכות היחסים ההוריות הן הדבר החשוב והמשמעותי ביותר שאדם יכול לעשות בחיים, באופן אישי וחברתי. הורים מגדלים את הדור הבא, ובמובן זה הם קובעים איך תיראה החברה שלנו בעתיד. אבל, בניגוד לכל העבודות והתפקידים החשובים בעולם, אף אחד לא מכשיר אותנו להיות הורים. 

ישנם אנשים שהופכים להורים ללא ידע והבנה לגבי בני האדם הצעירים שהם מביאים לעולם. הם חסרים כלים שיאפשרו להם לגדל בני אדם חברותיים, משתפי פעולה, שאוהבים אנשים, רוצים לעזור, בעלי חוסן נפשי, שמסוגלים להתמודד עם אתגרי החיים ולדעת מה הם רוצים לעשות בחיים וכיצד להשיג את מבוקשם.

במאמר ננסה להבין את הילדים ואת התנהגותם וכן אציג כלים שימושיים שיעזרו להורים הצעירים להתמודד עם הקשיים בהורות וליצור הנאה וצחוק בחיי המשפחה.

לפני הכל - כמה מילים על הורות

הורים לעתיד צריכים לדעת, שכשהם מביאים ילד לעולם, החיים שלהם משתנים לגמרי ולא חוזרים להיות אף פעם כמו שהיו קודם. לא אשכח איך חזרתי הביתה מבית החולים עם התינוק הראשון שלי. שמתי אותו בעריסה, התיישבתי על המיטה וחשבתי 'מה עכשיו?' זאת, למרות שבדיוק סיימתי קורס גננות באורנים ועבדתי שנים עם ילדים.

תינוקות שבאים לעולם תלויים לגמרי במבוגרים שסביבם. הם אומנם בעלי כוח לגייס את האנשים לטפל בהם ולמלא את הצרכים שלהם אבל בהתחלה, הם לא יכולים לעשות כמעט כלום לבדם, לא להשיג בעצמם אוכל, לא לנוע, לא לדבר. הורות היא אחריות גדולה.

בנוסף לגידול הילדים, להורים יש עוד חובות וצרכים רבים: להתפרנס, לקיים בית וזוגיות, לפתח את עצמם באמצעות לימודים ותחביבים, וליהנות מחיי חברה. החובות והצרכים האלה הם רבים והזמן הוא מוגבל.

ומה חשוב לדעת על ילדים

ילדים באים לעולם טובים, עם אינטליגנציה גבוהה, סקרנות, רצון ללמוד, אהבת אדם, רצון לשתף פעולה וצורך בקרבה. ילדים מודעים לסביבה שלהם ויש להם רגשות ומחשבות לגבי כל מה שקורה להם. הם מצפים שהאנשים בסביבתם יתייחסו אליהם בהבנה, באהבה ובכבוד ושיספקו את צורכיהם. מתחילת חייהם הם מסוגלים לחוות את כל קשת הרגשות האנושיים כולל רוגז, כעס, פחד, צער, יגון ובלבול אפילו בעוצמות החזקות ביותר.
מה שהילדים צריכים מאתנו ההורים, יותר מכל, הוא קשר קרוב ובטוח וקשר זה חשוב ביותר להתפתחות התקינה שלהם בכל התחומים: הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי. ילדים שנהנים מקשר קרוב עם הוריהם גדלים בריאים יותר, מאושרים יותר ומשגשגים. הקשר הקרוב והבטוח עם ההורים מעניק להם את הביטחון הנחוץ להם כדי ללמוד את כל הדברים שהם לומדים ועושים בחיים.  כאשר יש קשר כזה לאורך זמן, הקרבה תישאר בין ההורים והילדים לאורך כל החיים. 
על ההורים להתייחס בכבוד מלא לילדיהם. הילדים הם בני אדם מלאים, בעלי אינטליגנציה גבוהה והדבר היחיד הוא שאין להם עדיין את הידע והניסיון של 'הגדולים'. כל התייחסות שאיננה מכבדת אותם, פוגעת בהם ומקשה עליהם.

חשוב שההורים יקבלו את הילדים שלהם כפי שהם ולא ינסו לשנות אותם או להשליך עליהם את הציפיות שלהם. ילדים באים לעולם כדי לגדול, להתפתח ולמצוא את עצמם. כל אחד מהם הוא אדם יחיד ומיוחד, עם רגשות, רצונות והעדפות משל עצמו. ילדים לא באים לעולם למלא את הציפיות של ההורים שלהם.

דבר נוסף שחשוב לזכור הוא שבאופן טבעי, ילדים משתפים פעולה ושמחים לעזור ולעשות מה שמבקשים מהם, אלא אם כן הם חווים מצוקה כלשהי. אין ילדים רעים, יש ילדים שרע להם. לילדים יש רגשות עזים והם רגישים ופגיעים. הם זקוקים לרמה גבוהה של ביטחון בזמן שהם מתנסים ולומדים ואירועים בלתי  צפויים, גם אם קטנים, יכולים לשבור את הביטחון שלהם ולגרום לפגיעה רגשית ולתחושת חוסר אונים. 
כשילדים נפגעים, הרגשות שלהם מציפים את המוח ואז הם לא מסוגלים לחשוב או להסביר במילים מה קורה להם. אפשר ללמוד על הרגשות שלהם דרך ההתנהגות שלהם: מכך שהם לא מוכנים לשתף פעולה, עצבניים, כועסים, תוקפניים או מסתגרים. כשזה קורה, יש לאפשר להם לבכות ולזעום כדי 'להוציא' את הרגשות הרעים שהם מרגישים. בכי וכעס משחררים את הפגיעה ואת חוסר האונים. ברגעים כאלה הם זקוקים לנו, לחיבור אתנו ולקשר אתנו. לא יעזור אם 'נרצה' להם או נסביר להם, כי ברגעים האלה, הם לא מסוגלים לקלוט את מה שאנו אומרים. במקום זה אנו צריכים להקשיב, להישאר קרובים ולהראות להם את האהבה שלנו. כך אנו מעבירים להן את האישור שלנו ואת האמון שלנו בהם. 
אם תנהלו כך את הסיטואציות הללו, בתום פורקן הרגשות, הביטחון העצמי של הילד יגדל ב'שוך הסערה'. זאת כיון שהוא נפגש עם הקושי, התמודד עם חוויה הרגשית הקשה, ותודות לתמיכה והעזרה שקיבל, החלים. זו מתנה נפלאה שאנו יכולים לתת לילדים שלנו. ילדים צריכים שנספק את הצרכים שלהם. צרכים ולא רצונות. כשהצרכים שלהם מסופקים, הילדים יכולים להתפנות למשחק וללמידה.

ולמה זקוקים הילדים?

צרכי הילדים מתחלקים למספר סוגים

צרכים פיזיים - כמו אוכל, מגע, ביגוד וסביבה סבירה;

וצרכים רגשיים - הכוללים, חום, אהבה וקבלה. ילדים זקוקים לכך שנתייחס אליהם בכבוד, נכבד את זכויותיהם, נקבל אותם כמו שהם, נקבל את רגשותיהם ואת ביטויים, נהיה מודעים לצרכיהם, לתלונות ולקשיים שלהם. אנחנו, כהורים, צריכים להקשיב להם, להבין אותם, לתמוך בהם ולתת להם מקום לבטא את עצמם. 

בנוסף, ילדים צריכים גם הזדמנויות להתנסות בכל מיני דברים ולשחק. באמצעות המשחק הם לומדים על העולם, על הגוף, על החושים שלהם ועל יחסים חברתיים. דרך משחק הם מביעים רצונות ומאווים ולומדים לשלוט על עצמם. משחק הוא כל פעילות שבוחרים באופן חופשי, שמספקת הנאה ולא נעשית למטרה מסוימת. גם תינוקות שלוקחים חפץ ושמים אותו בפה, למעשה משחקים בו ולומדים עליו. כשהם גדלים, הם לוקחים אותו לידיים, מסובבים, דופקים איתו על הרצפה, מנסים לראות מה ניתן לעשות אתו. כך הם מתנסים ולומדים על העולם ועל עצמם והיכולות והידע שלהם גדלים עם הגיל. 

חשוב מאד שהורים ישחקו עם הילדים שלהם, כי זו השפה של ילדים וזו הדרך להיכנס לעולמם. משחק מביא גם צחוק והנאה משותפת והוא מקרב בין ההורים לילד.

כשצרכי הילדים אינם מסופקים, כשלא מכבדים אותם או עושים להם מניפולציות ולא מבינים אותם, הם נעשים מבולבלים ותוקפניים. 

כשפוגעים בהם פיזית או רגשית, מצטבר אצלם הרבה כאב וכעס ואלה מחפשים פורקן בבכי, בזעם ובצעקות. כשנמנעת מהם אפשרות לתת פורקן לרגשות האלה, הרגשות נשארים בפנים ומצטברים, ולאורך זמן הם פוגעים ביכולת של הילדים לחשוב טוב ולפתור בעיות. רגשות 'כלואים' אלה מצמצמים את גמישות התגובה של האדם לסיטואציות שונות, פוגעים בדימוי העצמי שלו וכל הזמן ממשיכים לחפש דרך ביטוי ופורקן. זה מקור ההתנהגות הלא רציונלית והלא מקובלת שאנו רואים אצל ילדים.

לסיכום

אם נתייחס מההתחלה לילדים בגישה פתוחה ומקבלת, נזכה לראות את טבעם האמיתי של בני האדם: פוטנציאל עצום להיות טובים, נטייה מולדת לצמיחה פיזית, שכלית ורגשית, שאיפה להבין את העולם, יצירתיות, יכולת מדהימה לתת ולקבל אהבה, לשתף פעולה, ללמוד מיומנויות חדשות, לרכוש ידע ונגיע לרמות הגבוהות ביותר של הפוטנציאל האנושי.

כשבני אדם מחליטים להיות הורים, הם לוקחים על עצמם אחריות כבדה שלצידה פוטנציאל להרבה הנאה וסיפוק לכל החיים.

הורות היא מערכת יחסים בין המבוגרים והילדים שמתפתחת עם התפתחות הילדים. על ההורים להקשיב לילדיהם ולשחק אתם, לבנות קשר קרוב ובטוח אתם, להתייחס אליהם בכבוד, לספק את הצרכים שלהם ולאפשר להם להביע את הרגשות שלהם וכאשר הצרכים של הילדים מסופקים, התוצאה תהיה - ילדים חברותיים, שמתעניינים ואוהבים ללמוד, משתפים פעולה ואוהבים.