משחק הוא צורך אנושי, ביולוגי, התפתחותי, אשר לו חשיבות לאורך כל תקופות החיים. המשחק הוא מקור ליצירתיות, לדמיון, לשמחה ולקשר עם אחרים. מחקרים מראים, שמבוגרים שאינם משחקים עוד מאבדים את הגמישות ואת היצירתיות שלהם, חייהם מצטמצמים, יש להם פחות תשוקה לחיים והנטייה שלהם לדיכאון ולנרגנות עולה. סבים וסבתות ששומרים על הנכדים ומשחקים איתם, חייהם ארוכים יותר ובריאים יותר.

מהו משחק? 

במאמר אתייחס למשחק כאל:

  • פעילות שאנו בוחרים לעשות אותה באופן חופשי
  • פעילות שאנו מחליטים עליה ומכוונים אותה בעצמנו
  • כל פעילות פתוחה שאין לה מטרה מוגדרת
  • מקור של הנאה 

בני אדם משחקים יותר מכל בעלי החיים האחרים. יש לנו הרבה יותר מה ללמוד ואנו בעצם בנויים לשחק כל חיינו. 

ילדים קטנים חוקרים את העולם – תחילת היכרותם עם המדע.
ילדים צעירים לומדים לצייר – תחילת ההיכרות עם האמנות.
הם אוהבים לנוע ולשיר – החיבור הראשוני עם מוסיקה ומחול.
משחקים בשפה, ממציאים סיפורים - היכרות עם שירה וספרות.
ממציאים שימושים חדשים לחפצים נפוצים – מקור להמצאות וחדשנות.

משחק הוא דרך טבעית וספונטנית לביטוי שלנו בחיים. אנו נהנים מהמשחק וזה מביא אותנו לביטוי המקסימלי שלנו. ההתרגשות שבמשחק מאפשרת לנו להרגיש את זרימת החיים שבנו. אם נחשוב על הילדות שלנו וניזכר מה אהבנו לעשות וממה נהנינו, נמצא את התשוקה שלנו בחיים. זה יכול להדריך אותנו גם היום, כבוגרים בבחירת  תעסוקה ותחביבים.

באמצעות משחק יכולים הורים לעזור לילדיהם לעבד חוויות קשות, להתמודד עם פחדים וקשיים רגשיים אחרים, לחזק את הביטחון ואת תחושת הערך העצמי שלהם.

באמצעות משחק ילדים לומדים:

  1. להכיר את הסביבה הפיזית – תכונות של חומרים, חפצים, איך דברים פועלים, ידע במתמטיקה, כישורים שכליים – הבחנה, השוואה, מיון, הכללה, הסקת מסקנות ושפה.
  2. להכיר את עצמם ואת כוחותיהם – את הגוף, החושים, היכולות הפיזיות, לשלוט בגוף ובסביבה ולאתגר את עצמם ואת יכולותיהם.
  3. לומדים כישורים חברתיים – זה אולי הדבר המשמעותי ביותר שלומדים כי לא מלמדים את זה בבית הספר.
  4. משחק הוא שפה שבאמצעותה ילדים מבטאים מחשבות, רגשות, צרכים, יצרים, וקונפליקטים שאינם יכולים לבטא עדיין במילים.

איך משחק עוזר לילדים ללמוד מיומנויות חברתיות? 

במשחק דרמטי, ילדים מתנסים, מחקים ולומדים על תפקידים שונים של מבוגרים בעולם. משחקים אמא ואבא, טיפול בבובות תינוקות, בונים מגדלים, נוסעים בכלי תחבורה שונים, מכינים אוכל ועוד.
במשחק, ילדים מקבלים החלטות בעצמם. כשקבוצת ילדים מתכנסת לשחק הם ממציאים בעצמם את החוקים וקובעים את מהלך המשחק, מי הדמויות, מה תהיה העלילה ואיזה תפקיד ימלא כל אחד מהמשתתפים. 

תוך כדי משחק ילדים לומדים איך להסתדר בקבוצת השווים וכן איך לפתור בעיות וקונפליקטים. תוך כדי משחק הם מתאמנים באמפתיה, לומדים משא ומתן, ויתורים ופשרות, איך לספק את צרכיהם שלהם ובו בזמן של האחרים. מי יקבל את האוטו האדום? מי תהיה האמא? מי האבא? מה עושים אם כולם רוצים צעצוע מסוים ויש רק אחד וכו'. 

המשחק המשותף דורש מהם ללמוד שליטה עצמית והיענות לחוקי המשחק, התמודדות עם רגשות, גמישות והתמודדות עם אכזבות. לומדים שלא תמיד אני אוכל לשחק עם צעצוע מסוים, לא תמיד אני יכולה להחליט את כל ההחלטות לגבי מהלך המשחק. אם אני רוצה שישחקו איתי אצטרך לפעמים להתפשר, לוותר ולקבל מה שהאחרים רוצים, אחרת הם לא ישחקו אתי ומצד שני צריכים ללמוד איך להיות אסרטיביים ולהביע את הרצונות שלי, אחרת תמיד אצטרך לעשות מה שאחרים רוצים.

משחק מאפשר עיבוד חוויות ואתגרים, כולל חוויות קשות. משחק נותן מקום לצחוק וכשנותנים לילדים לכוון את המשחק יוצרים סביבה בטוחה ומחוברת. משחק מאפשר להם לעמוד מול סיטואציות מאתגרים באמצעות כיף.

משחק משותף עם מבוגרים נותן מתנות נוספות: ילדים מרגישים מיוחדים ושרואים אותם כאשר הוריהם משחקים אתם. זמנים כאלה מגבירים את הביטחון העצמי, בונים אמון ובונים קשרים קרובים לאורך זמן.

הצחוק שמתעורר תוך כדי משחק משחרר מתחים ופחדים, מבוכה וכעסים קטנים. כאשר ילדים משחקים בסיטואציות קשות וצוחקים הרבה, הם משתחררים מהפחדים ופתאום הם מסוגלים לעשות דברים שקודם לא היו אפשריים עבורם. כך מתחזקים הביטחון העצמי והחוסן כי ניסו דברים מאתגרים והצליחו להתגבר. 

כהורים אנחנו יכולים לעזור לילדים להתמודד עם רגשות וחוויות קשות באמצעות משחק. מה שחשוב במשחקים כאלה הוא שאנחנו נשחק בתפקיד של החלש יותר, האיטי יותר והמבולבל וניתן לילדים את תפקיד היוזם, המוביל, המחליט. זה מעצים אותם, נותן להם להרגיש חשובים, מחליטים ושולטים במצב.

במשחקים האלה אנו רוצים לעורר הרבה צחוק (אבל לא באמצעות דגדוג ומגע כי אז הילד חווה חוסר שליטה וזה מפחיד). משחקים פיזיים ופעילים כגון תופסת, מחבואים ומלחמת כריות יכולים לעזור לילדים להשתחרר מפחדים כלליים. הם מעוררים הרבה צחוק וגם יש בהם אפשרות למגע פיזי שמאוד משמעותי עבור ילדים.

שני ילדיי אהבו לשחק מחבואים. היינו משחקים גם בבית וגם בחוץ. בבית הילדים היו מסתתרים ואני הייתי צועדת ברחבי הבית וקוראת בשמותיהם, ‘האם אתה מתחת לכיור? בתוך הארון? מתחת למיטה?’ והם היו צוחקים וצוחקים. ניתן לעשות שימוש במשחק שכזה כשצריך לשחרר פחד מפרידה, כזה שכל הילדים חווים מהרגע שאחד ההורים איננו או שמביאים אותם למסגרת.

לסיכום

משחק הוא כלי חיוני לחקר ולמידה, פיתוח מיומנויות חדשות וקשר עם אחרים. אצל ילדים המשחק חשוב מאוד להתפתחות הקוגניטיבית, החברתית והרגשית. משחק הוא הדרך בה ילדים בונים מערכות יחסים בטוחות ואוהבות והורים שנוהגים לשחק עם ילדיהם בקביעות, יכולים לעזור להם להתמודד עם חוויות קשות, פחדים ואתגרים, לחזק את הביטחון שלהם, לשחרר פחדים ולבנות קשר קרוב לכל החיים.