נישואים הם קשר מיוחד ומורכב, המפגיש בין שני אנשים ויוצר מחויבות לכל החיים. הצלחתה של מערכת זוגית טמונה ביכולתה ליצור סביבה תומכת לשני בני הזוג. איך בונים תא משפחתי יציב ומצליח? הנה כמה נקודות חשובות מתוך ניסיוני המקצועי.

1. תקשורת וחיבור רגשי

הבסיס לכל מערכת זוגית מצליחה הוא תקשורת יעילה וחיבור רגשי. חשוב ששני בני הזוג יהיו שותפים לתקשורת פתוחה וכנה ויהיו ערים לצרכים אחד של השני. אחד הכלים שמאפשרים את התקשורת הזו, הוא יציאה קבועה, רצוי שבועית, עם טלפונים מושתקים כדי לדבר, לספר, להתייעץ אחד עם השני, לגלות הבנה, אמפטיה ובכלל, לחזק את החברות.

2. שוויון וכבוד הדדי

מערכת זוגית נכונה נבנית על עקרונות של שוויון וכבוד הדדי. שני בני הזוג צריכים להרגיש מוערכים, ללא מקום לחוסר איזון כוחות או לדומיננטיות יתר של אחד מבני הזוג. בדרך כלל נמצא מישהו מבני הזוג יותר דעתן, ‘רועש’, אך הדרך שהם עושים היא על בסיס כבוד הדדי, פרגון ואכפתיות. וכמו שאמרה לי פעם לקוחה ‘... הוא החברותי יותר מבין שנינו ועם זאת אנחנו יחד בכל אירוע ולמדתי לחיות את זה בטוב’.

לא פעם אני נפגש עם זוגות שהאישה או הבעל מרוויחים הרבה יותר, או נמצאים בתפקיד יוקרתי יותר ועם זאת, העובדה הזו לא פגעה בהם, הם חברים טובים, יודעים לבלות ולכייף יחד. 

3. אחריות משותפת

חלק מהצלחת של שני בני הזוג כרוכה בהבנה ובהפנמה, שיש לשניהם אחריות משותפת לכל מה שקשור לבית ולמשפחה. חשוב לייצר חלוקת עבודה בהתאמה לכישורים וללחץ באותה תקופה, לימודים, עומס שנתי בעבודה ועוד. זוגות עם תקשורת זוגית טובה שיודעים לתמוך ולפרגן, ידעו גם לחלק את משימות הבית והילדים. נכון, לפעמים יש חילוקי דעות, אך זה חלק מהחיים. הרעיון הוא שיתופיות.

4. אוטונומיה אישית וצמיחה אישית

בתוך מערכת זוגית, הכרחי שכל אחד מבני הזוג ישמור על האוטונומיה האישית שלו ויעודד צמיחה אישית. תמיכה בתשוקות, תחביבים ושאיפות אחד של השני, מטפחת תחושה של הגשמה וערך עצמי. הכרה בחשיבות המרחב האישי ומתן זמן לעיסוקים אינדיבידואליים יכולים להוביל לשותפות מגוונת ומספקת יותר.

שמירת העצמאות האישית היא חלק מהחוסן הזוגי. פגשתי הרבה זוגות בתמהילים שונים ומגוונים של עצמאות אישית והמסקנה שלי מהמפגשים האלה היא שכל עוד העצמאות הזו נעשית מתוך אהבה ועל דעת שני בני הזוג, זה מחזיק ומחזק.

5. אינטימיות רגשית ופיזית

אחד מהגורמים החזקים והטובים להצלחת מערכת זוגית הוא היכולת לפתח אינטימיות רגשית ופיזית אחד כלפי השני. חשוב מאוד לתת לזה מקום של כבוד בתוך המערכת הזוגית שלכם.

האינטימיות נבנית בדרך כלל מייד בתחילת הקשר והיא דועכת לאט לאט. עם זאת, זוגות היודעים לייצר לעצמם חוויות משותפות, טיולים, יציאות יחד לספורט, בילוי משותף, כמו גם התייחסות במגע קל בבית, תקשורת בשעות העבודה מסמיילי ועד דקה שתיים שיחת טלפון, בונים את עוצמת האינטימיות הרגשית ומחזקים את הקשר הזוגי שלהם.

6. פתרון סכסוכים ופשרה

אף מערכת יחסים אינה נטולת קונפליקטים. יחד עם זאת, הדרך הנכונה לגשת אליהם היא עם חשיבה בונה וחיובית.

הפתרון בדרך כלל יהיה הקשבה פעילה בשיח בין בני הזוג. הבנה שאין כאן ניצחון והפסד, אלא פתרון נכון לבעיה שבסוף יקדם אותנו למקום נכון יותר. גם כאן, נכון למצוא את הזמן והכח לדבר ולא להתעקש לדבר עכשיו.

7. תכנון פיננסי ויעדים משותפים

מערכת זוגית מובנית היטב כוללת תכנון פיננסי יעיל וקביעת מטרות משותפות. על ידי יצירת תקציב, חיסכון יחד ודיון בתוכניות פיננסיות ארוכות טווח, זוגות יכולים לפעול לקראת עתיד בטוח עבור עצמם ועבור ילדיהם. שיחות פתוחות על ניהול כספים יכולות להפחית מתח פיננסי ולקדם יציבות פיננסית בתוך מערכת היחסים.

הרבה מאוד מהוויכוחים המגיעים אלי כיועץ זוגי, הם ויכוחים שנוגעים בכסף. מעורבות משותפת כן/לא, הוצאות לא מאוזנות של אחד מבני הזוג לאורך זמן ועוד. שימו לב לחלק הפיננסי – הוא חשוב, ובימנו המודרניים יש לו חשיבות רבה גם בשמירה על זוגיות טובה.

8. הורות תומכת

ילדים הם כמובן חלק מהתא המשפחתי וגם כאן, לא פעם, המתחים עולים בהקשרים שונים. חילוקי דעות על מהו חינוך נכון, צורת לימוד, התנהלות והתנהגות בבית ומחוץ לו, ועוד. לא פעם חילוקי הדעות ביחס לילדים ממשיכים גם לגילאים בוגרים יותר של הילדים. 

מערכת זוגית נכונה עם הורות תומכת היא בדרך כלל מעצימה את איכות התא המשפחתי כולו. לכן נכון לשתף פעולה בגידול ילדים, לחלק את האחריות ולקבל את ההחלטות החשובות יחד. 

יצירת סביבה מטפחת ויציבה לילדים משפרת את רווחתם ומחזקת את הקשר בין בני הזוג ואת החוסן של המשפחה.

9. צמיחה מתמשכת והסתגלות

ההכרות הזוגית נעשית בדרך כלל בגיל צעיר יחסית ומכאן מתחילה הדרך המשותפת. 

עם השנים, העולם משתנה וכך גם אנחנו; לימודים, עבודה, ילדים, גיל כרונולוגי. כל אלו משנים אותנו לאט לאט. בזוגיות משתפת, פתוחה, תקשורתית ניתן לראות את ההתאמות שנעשות בין בני הזוג עם השנים.

לא פעם אני פוגש בני זוג שגילו פתאום שלידם ישן/ה ‘אדם אחר’. מרוץ החיים ניצח אותם והם לא ראו את השוני והשינויים שעברו בני זוגם וכאן מתחיל משבר אמיתי.

מערכת זוגית מובנית מכירה בצורך בצמיחה ובהתאמה מתמשכת תוך כדי הסתגלות לחיים. ככל שהפרטים והנסיבות מתפתחים, זוגות חייבים להיות מוכנים להתאים את מקומם ותפקידם בתא המשפחתי, כמו גם תיאום הציפיות שלהם מבני הזוג, הילדים ועצמם. אימוץ שינוי, חיפוש הזדמנויות התפתחות אישית ופתיחות לחוויות חדשות, יכולים לעזור לשמור על מערכת יחסים בריאה ומשגשגת.

10. טיפוח אמון וטיפוח נאמנות

אמון ונאמנות משמשים כסלע למערכת זוגית מצליחה. שותפים חייבים לטפח אמון באמצעות שקיפות, כנות ואמינות. מחוות קטנות של נאמנות ותמיכה, כמו גם שמירה על סודיות בתוך הזוגיות, מגבשות את הקשר בין בני זוג ותורמות לשותפות הרמונית ומלאה.

לא סתם העסק שלי נקרא ‘אמון בקשר’. האמון הוא לב ליבו או עמוד השדרה של מערכת יחסים אנושית ובטח מערכת יחסים זוגית. כמעט אצל כל הזוגות שפגשתי ישנה בעיית אמון. לא תמיד זו בגידה פיזית, לעיתים זה יכול לבוא לידי ביטוי בחוסר אמון בהתנהלות כספים ובנושאים נוספים שנזכרו לעיל. אמון  הוא ליבת הקשר. שמרו עליו.

11. איזון בין עבודה לחיים האישיים

בעולם המודרני שבו אנו חיים, הקצב של הכל מהיר מאוד. מציאת איזון בין העבודה לחיים האישיים היא חיונית. 

מערכת זוגית מובנית היטב מכירה בחשיבות של הצבת גבולות, ניהול מתחים ותיעדוף זמן איכות עם אנשים אהובים. 

זוגות יכולים ליצור סביבה הרמונית התומכת הן בהצלחה מקצועית והן בחיים אישיים מספקים. מספיק שתממשו את מה שדיברנו עד כאן תוך כדי שרטוט של ‘מפת דרכים’ לאן אתם הולכים ומהן השאיפות שלכם וכבר תבינו טוב יותר איך לנהל את הזמן. 

בסוף - כל יום שעובר הוא היסטוריה.

לסיכום

אני יכול להעיד מניסיוני האישי, המשפחתי (מי שלא מכיר, אני חי בפרק ב' כבר 32 שנים עם הילדים שלי, שלה ושלנו) והמקצועי, שלכתוב זה יכול להיות קל, אך ליישם מורכב הרבה יותר. 

עם זאת, זה אפשרי. 

זוגות שליוויתי ועשו שיעורי בית, נשארו יחד והמשיכו עם בהירות ונכונות לשמר את התא המשפחתי עם עבודת צוות מעולה ורציפה.

בהצלחה ואשמח לענות על שאלות - אל תתביישו.