האינטימיות היא אבן הראשה בזוגיות בגיל השלישי, בין אם זו זוגיות שהתפתחה לה מגיל צעיר ונבנתה עקב בצד אגודל, ובין אם זו זוגיות שניה או שלישית שנוצרה בעקבות משברי חיים כגון גירושין או אלמנות. 

המיניות בגיל השלישי, כמו תחומי החיים האחרים, מותאמת לגילם המתקדם של בני ובנות הזוג ומושפעת משינויים תפקודיים בתחום המיני. האינטימיות, לעומת זאת, יש בה פוטנציאל עצום לפריחה והענקת אושר ומשמעות מתחילת מערכת היחסים ולאורכם, בדגש על אריכות ימים ומתיקות ההזדקנות בצוותא.

מאמר זה מציע להתמקד בערכים, בהתנהגויות, בגישות וברגשות מקדמי אינטימיות, מתוך הבחנה בין אינטימיות ומיניות. המיניות מדגישה את היצרים ואת הסיפוק הפיזי המגיע בסיומו של המעשה המיני. ברבות השנים, עם השינויים הפיזיולוגיים המאפיינים תהליכי זיקנה, יש שינויים בחשק המיני ובעקבותיהם תמורות הכרחיות בתפקוד המיני. האינטימיות הינה השקעה לטווח ארוך במערכת היחסים הזוגית. אינטימיות עמוקה יש בה כדי להזין מיניות בריאה ומענגת בזוגיות. התומכים בקשרים אינטימיים ומטפחים אותם ייהנו אף ממיניות מותאמת גיל.

מכירים את משל הקיפודים?

‘זה היה החורף הקר ביותר אי פעם. בעלי חיים רבים מתו בגלל הקור. הקיפודים, שהבינו את המצב, החליטו להצטופף יחד כדי להתחמם. בדרך זו הם הצליחו לשמור על חום גופם, אך הקוצים של כל אחד מהם פצעו את האחרים. לאחר זמן מה, הם החליטו להתרחק אחד מהשני והחלו למות. בודדים וקפואים. הם היו צריכים לבחור: או שיקבלו את הקוצים של חבריהם או שייעלמו מכדור הארץ. בחוכמה, הם החליטו לחזור ולהצטופף יחד. הם למדו לחיות עם הפצעים הקטנים שנגרמו להם ממערכת היחסים הקרובה עם חבריהם, על מנת לקבל את החום שהגיע מהם. בדרך זו הם הצליחו לשרוד’.

משל הקיפודים הינו מטפורה לאינטימיות קיומית, המבטיחה את חייהם של בני ובנות הזוג זה לצד זו לאורך ימים. האינטימיות חובקת את הכאבים, הקשיים וההתמודדות עם משברים כמו גם את החום, תחושת השייכות, חווית האהבה, ההכלה, תחושת הביטחון והמוגנות והעזרה.

על חשיבות האינטימיות

האינטימיות לא מוערכת מספיק בחברה המודרנית המערבית, אך לדעתי הינה קיומית, וחשיבותה קריטית בהבניית זוגיות בריאה, מאוזנת, שמחה ויציבה וכן, במניעת או צמצום מגמת פירוק הזוגיות והמשפחה.

אני מאמינה, כי חשוב ללמד בני ובנות זוג את חשיבות האינטימיות, ובתוך כך ללמדם זיהוי הערכים, האמונות והחסמים העומדים בפני צמיחתה של אינטימיות בזוגיות. רמת אינטימיות גבוהה מתאפיינת ביחסי קירבה ואכפתיות ויחסי הוגנות וכבוד בין בני ובנות הזוג. חשיפה ושיתוף מתוך תחושת בטחון ומוגנות במסגרת הזוגית, ישפרו אף הם את רמת האינטימיות לכדי חוויה בעלת ערך ומשמעות. במערכת אינטימית עמוקה - בני ובנות הזוג מרגישים טוב עם עצמם ועם זולתם ללא חשש מפגיעה, הנמכה, עלבון או ביזוי חלילה.

אינטימיות איכותית וערכית לא ‘נופלת’ על בני ובנות הזוג משמים. אינטימיות דורשת השקעה ומאמץ עליהם אמרו חכמנו זיכרונם לברכה ‘יגעת ומצאת תאמין’.

פירות ההשקעה באינטימיות בין בני ובנות זוג הינם רוך, נעימות, יציבות, בטחון, כבוד, אמון, סבלנות וסובלנות, וכן ערכים נוספים. האינטימיות מערסלת את בני ובנות הזוג, ומסייעת בהתמודדות עם משברים וטלטלות במעגלי החיים, התמודדות עם קונפליקטים, אסונות וכיוצא באלו. חיי המשפחה הגרעינית והמורחבת ניזונים אף הם מאינטימיות חזקה.

זוגות רבים מצטרפים למעגל הנישואין או לחילופין לברית הזוגיות בהנחה מוטעית שהכל יסתדר מאליו, אך התוצאה היא, לעיתים קרובות, שהם מגיעים להחלטה על פירוד עם פרוץ המשבר הראשון. זאת, משום שהאינטימיות לא נבנתה מכל מיני סיבות, ופרדיגמות באשר לאינטימיות ומיניות במערכת היחסים הזוגית לא דוברו והובהרו. אינטימיות הטומנת בחובה תקשורת בינאישית טובה, אמון הדדי ובטחון, הם תנאי משמעותי לשרוד משברים בזוגיות, כי הרי ידוע שהחיים דינמיים ויש בהם הפתעות טובות ולעיתים מהמורות כגון פיטורים ממקום העבודה, או התמודדות עם בוסים מתעמרים, התנהגות ילדים בבית הספר, גיל ההתבגרות ועוד.

לסיכום

עומק הקשרים בין בני הזוג הינו כעומק האינטימיות ביניהם. האינטימיות מעצימה את הזוגיות בבחינת השלם גדול מסכום חלקיו. ככל שהאינטימיות יותר משמעותית ומורחבת לתחומי חיים רבים בזוגיות, כך הזוגיות יציבה יותר ויש בה סיכוי לשרוד את משברי החיים ולאפשר לבני ובנות הזוג לרוות נחת בהגיעם לגיל השלישי.