אם גדלת כל החיים בתחושה שקשה לך הרבה יותר מאשר לאחרים, אם חטפת המון ביקורת, אם העירו לך באופן תדיר על ההתנהגות שלך או על הדברים שנאמרים על ידך, אם בית הספר היה מקום מאוד לא נעים עבורך שהעדפת תמיד לא להיות בו, אם השיעורים היו משעממים ברובם ולא הבנת מה המורים רוצים מהחיים שלך, למה הם מדברים כל כך הרבה, מה הם בעצם אומרים ולמה יש כל הזמן הרבה רעש מסביב, אם היו לך התפרצויות וכעסים, כי הראש היה עמוס כל כך בהמון במחשבות, רגשות ושאלות, ואז  עוד באו אליך בטענות, אבל באמת שלא התכוונת ואפילו מאוד השתדלת… אם המסקנה שלך מכל אלה הייתה, שלימודים זה ממש לא בשבילך ושעבורך עדיף ללכת לעבוד במשהו שלא דורש תואר, כי לימודים גבוהים הם ממך והלאה, אם הרגשת את כל אלה - ישנו סיכוי סביר שיש לך הפרעת קשב.

איך זה קורה

הפרעת קשב נובעת מחוסר איזון של חומר כימי במוח, הגורם לקשיים בריכוז, בניהול זמן ומשימות, להצפה רגשית ועוד. 

הקשיים המתוארים מתבטאים בפועל באיבוד חפצים, איחורים, הימנעות, חוסר הקשבה ועוד.

כאשר אנשים ‘מבחוץ’ רואים את ההתנהגויות האלה, הם מפרשים אותן באופן ביקורתי כזלזול, עצלנות או אפילו כטיפשות וכך, האדם שסובל מהפרעת הקשב סופג את הביקורת שמופנית כלפיו, מפנים אותה ולא פעם, לומד גם להפנות אותה כלפי עצמו.

תהליך זה יוצר פגיעה בערך העצמי וביקורת עצמית קשה והוא עלול להוביל לחרדה, לדיכאון ולמצבי רוח קשים.

היום, נושא הפרעות הקשב מוכר ומדובר כמעט בכל בית והרבה מאוד ילדים עוברים אבחון (אולי אפילו קצת יותר מדיי) אבל עד לא מזמן, הפרעת הקשב לא הייתה ידועה או מדוברת. וכך, ילדים עם ההפרעה קוטלגו וזכו לכינויים פוגעים כמו 'עצלנים', ‘מפריעים’ ואף גרוע מכך. בנוסף, פעמים רבות ‘המערכת’ לא ידעה כיצד להתמודד איתם ולכן העדיפה להתעלם מהם ולתת להם ‘להעביר’ את שנות הלימודים בחצר בית הספר.

המצב הזה גרם לכך שבמשך שנים רבות גדלו בארץ דורות של אנשים שלא מאמינים בעצמם, שמפעילים כלפי עצמם ביקורת עצמית מוגברת ושיפוטיות ומרגישים חסרי ביטחון עצמי ובעלי ערך נמוך. אלו הם גם אנשים שחווים קושי בזוגיות ואולי גם פנו לשימוש באלכוהול ובגראס כדי להקל על הבלגן שרץ אצלם תמיד בראש.

הרבה פעמים כשהורים לילד עם הפרעת קשב מגיעים אלי להדרכה בקליניקה, ואני מתארת להם מה מרגיש מוח של אדם עם הפרעת קשב, אחד ההורים אומר: ‘התיאור הזה הוא בדיוק אני!’ ואכן, הפרעת קשב היא מאוד גנטית. אני שמחה שההורה מזהה את הסימנים בעצמו, כי מכאן מתחילה ההחלמה משנים ארוכות של ביקורת ותחושות קשות.

חשוב שנזכור כולנו שאנשים עם הפרעת קשב הם לא פחות אינטליגנטים, לא פחות חרוצים ולא פחות טובים מאף אחד אחר. הם אנשים שיש להם קושי מצד אחד והרבה תכונות נפלאות מהצד השני כמו יצירתיות, יכולת אלתור, יכולת להתמודד עם מצבים מלחיצים ומורכבים, יכולת להיות רגישים מאוד לאחרים, יכולת להתמיד ו'להנעל' על דברים שמאוד מעניינים אותם והם מאוד פעלתניים וזה נפלא.

ברגע שאדם מבין שלמעשה, הוא כמו אדם חירש שחי בין שומעים וקיבל כל הזמן תגובות של ‘למה אתה לא מקשיב’, מבלי להבין שהוא בעצם לא שומע, כאן מתחיל הפתרון.

אז מה עושים?

קודם כל ניתן לגשת לאבחון ואצל מבוגרים זה הרבה יותר פשוט; קובעים תור לנוירולוג בקופת החולים. ואחרי האבחון, אפשר לבחור בכל מני אפיקי טיפול.

אם אובחנת עם הפרעת קשב, אפשר כמובן לחכות שהפרעת הקשב תעבור, אבל זו לא באמת אפשרות. הרי חיכית מספיק, צברת די והותר אכזבות, ביקורות ו'כאפות' וכעת הגיע הזמן לעבור לאפשרויות שיקדמו אותך באמת.

יש כאלה שפונים לטיפול התרופתי והכרתי הרבה אנשים שהתחילו טיפול תרופתי לאחר גיל 40 ופתאום למדו על עצמם שיש להם המון יכולות. מה שנדרש הוא לקבל מרשם מהרופא ולהיות במעקב צמוד עד שמגיעים למינון הנכון עבורך.

ישנם, לעומת זאת, אנשים שבוחרים ללכת לטיפול פסיכולוגי כדי לטפל בשנים הארוכות של התחושות הקשות שחוו. גם טיפול CBT יכול להיות יעיל לאנשים מסוימים, במיוחד אם קיים מרכיב של חרדה אצל אותו אדם. וקוג-פאן שנעשה ע"י מרפאות בעיסוק והוכח מחקרית כמסייע לתפקוד הניהולי.

בנוסף לאלה, יש היום כל מיני תוכנות שפותחו כדי לסייע להתמודדות עם הפרעת הקשב. באופן אישי, אני מאוד אוהבת את הדרך של האימון האישי המותאם להפרעת קשב.

מהו אותו אימון?

ישנם אנשים עם הפרעת קשב שבנו לעצמם עם השנים אסטרטגיות התמודדות עם ההפרעה מתוך אינסטינקט. למשל באמצעות עיסוק בספורט או דרך כלים קטנים הם מתמודדים עם קשיי ניהול הזמן. על אותן אסטרטגיות שהגיעו מתוך אינסטינקט והרבה נוספות, אפשר להתאמן,לשכלל ולהטמיע, כאשר לכל אחד יתאימו כלים אחרים. מאמן אישי שמתמחה בהפרעת קשב ידע להתאים למתאמן את הכלים שיעזרו לו להתמודד עם ההפרעה.

העבודה היא עם הפנים קדימה, תוך בניית תחושת יכולת ומסוגלות, חתירה למציאת פתרונות והגעה להישגים. 

חשוב להבין שאחד הדברים שאנשים עם הפרעת קשב נוקטים בהם הוא הימנעות. מתוך המחשבה שהם לא מספיק טובים ולא יכולים ונמאס להם כבר לחוות כישלונות, הם פשוט מפסיקים לנסות ואת זה חייבים למנוע. 

אסור לוותר ואסור להתייאש.

לסיכום

הפרעת הקשב מתחילה בתוך הראש שלנו ואז פוגעת בנו במעגלים הולכים וגדלים; בזוגיות, בהורות, בעבודה, עם החברים ועוד. ההפרעה ‘הולכת’ אתנו לכל מקום ומנהלת אותנו, אם אנחנו לא מנהלים אותה.

הגיע הזמן לשים לזה סוף, לבחור טיפול אחד או שילוב של טיפולים, לקבל כלים להתמודדות, לשקם את תחושת המסוגלות והערך העצמי - אם לא בשבילך אז בשביל המשפחה, הזוגיות והילדים.

זכרו שהפרעת קשב אינה גזירת גורל וכי יש המון מה לעשות כדי להתמודד איתה.