ילדים ומבוגרים שאובחנו בהפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות, הנקראת בשפה המקצועית ADHD, בעלי יכולות אישיות רבות גוונים וכל אחד ייחודי במאפייני הקשב שלו. בשנים האחרונות רווח המושג ונראה כאילו בכל כיתה ובית אובחן 'ילד קשב'. 

ההורים מאותגרים בחיי היום היום המחייבים אותם בפרנסת המשפחה ובטיפול בילד הקשב שלהם הן בבית בשעות הפנאי והן במתן מענה לקשיים שעולים בבית הספר. המתח הזה מתיש הורים רבים ומקשה על המשפחה בראשית דרכה לבנות אורחות חיים שלווים.

נעים מאוד: הפרעת קשב ADHD

הפרעת קשב Attention Deficit Hyperactivity Disorder ADHD היא ליקוי נוירולוגי התפתחותי, המופיע החל מהילדות וקשור בתפקודים הניהוליים Executive Function שאינם פועלים היטב (כולם או חלקם) כאשר ההפרעה קיימת.

התפקודים הניהוליים מעורבים במספר רב של משימות בחיים, כמו היכולת ליזום ביצוע, להתמיד בביצוע המשימה עד לסיומה, לעכב תגובה בסיטואציה, לווסת תגובה על עניין שמעסיק אותך או קרוב לך, להבחין בין עיקר ולטפל ולא להיגרר לטפל. אלו ועוד הם אשר מאפשרים לאדם הצעיר והבוגר לנהל ולכוון את מעשיו בהתאם למטרות ששם לפניו, בהקשר הענייני, הלימודי או החברתי.

מרבית התפקודים הללו פועלים באופן לא מודע, אוטומטי, והאחראית על ניהולם היא קליפת המוח והאונה המצחית Pre-frontal Cortex. אונה זו נחשבת למתוחכמת ביותר, בעלת שליטה קוגניטיבית חשובה והתפתחותה משמעותית מגיל הילדות ואילך.

באונה זו מתחוללים מרבית התפקודים הניהוליים שתחילתם בלידה והמשכם דינמיים. התפקודים הללו מאפשרים איכות חיים, תכנון וקבלת החלטות, מודעות עצמית, למידה ותיקון טעויות, פתרון בעיות ותפקוד במצבים חדשים, מסובכים או מסוכנים.

בחיי היום יום התפקודים הניהוליים מאפשרים התגברות על מכשלה, התמדה, שינוי הרגלים, אי הסכמה ואי הגררות לפיתויים, יכולת סידור וארגון, הבחנה בין עיקר לטפל, דחיית סיפוקים, קריאת מידע חושי רלוונטי וסינון הגירויים.

ניתן לאפיין את הקשיים האמורים במילה אחת - אימפולסיביות ברמה גבוהה, דבר שמקשה על התנהלות יומיומית, בעידן המידע בו הקריירה מאתגרת ומחייבת. פעילות מגוונת כלכלית, מקצועית, חברתית, בריאותית, מקשה על אנשי הקשב והאימפולסיביות, משפיעה מאוד על מכלול החיים, האישיים והמקצועיים.

בשעות הלמידה והעבודה מסייעים התפקודים הניהוליים בהפעלת זיכרון עבודה חזותי ומילולי, תכנון, יכולת בצוע, התארגנות וסיום מטלות נדרשות, רכישת כללים חדשים, יכולת קשב סלקטיבי ומתמשך ועוד.

בחיים החברתיים מאפשרים התפקודים הניהוליים שליטה עצמית, ויסות יצרים, רגשות ורצונות, דחיית סיפוקים, תגובה פרופורציונלית, יכולת לתכנן ולבצע מטרות ארוכות טווח תוך התייחסות ליכולת ולזמן האפשריים.

חשוב לציין שהפגיעה בתפקודים ניהוליים אינה קשורה לרמת המשכל ויכולה להתקיים גם בקרב אנשים בעלי אינטליגנציה גבוהה מאוד. רבים מהבוגרים כיום לא יודעים כי הם בעלי מאפייני ADHD, היות ובילדותם לא אובחנו. כיום קיים קושי לאתר ליקויים בתפקודים ניהוליים בקרב אנשים בוגרים ומחוננים בעלי אינטליגנציה גבוהה, משום שהם מצאו דרכים רבות בכדי לפצות על הקשיים והכשלים שהפריעו להם.

בונים חדר כושר למוח

חקר המוח לאורך העשורים האחרונים הפריך את ההנחה שהמוח אינו משתנה והיום ברור, כי המוח לומד ומשתנה כל העת. יכולת ההשתנות המוחית נקראת נוירוג'נסיס. המשמעות היא שבכל גיל ניתן לאמן את המוח שלנו לרכוש שפה חדשה, יכולת נגינה, משחק או כל מיומנות אחרת. המסוגלות הזו נותנת תקווה לאנשי הקשב שכן הם יכולים בהחלט להגביר ולשפר את היכולת האישית שלהם.

מוח האדם בנוי מטריליון תאי עצב במבנה רישתי ומסועף, כשכל אחד מטריליון התאים יוצר מגע עם כמאה עד עשרת אלפים תאי עצב אחרים ואלו עם עוד ועוד וחוזר חלילה. התקשורת הבין תאית נעשית בצורה חשמלית וכימית.

ביופידבק ונוירופידבק מלמדים את המוח להוביל

מטרת אימון הביו פידבק והנוירופידבק היא ללמד ולאמן את האדם לשלוט בגלי המח שלו באמצעות מתן משוב (=פידבק) חיובי לסוג רצוי של פעילות מוחית ומתן משוב שלילי לסוג פעילות שאינו רצוי. כשמתגלה שליטה או ריכוז ניתן משוב חיובי ובמצבים של חוסר שליטה, מסך המחשב מוחשך או שהמשחק אותו משחק הילד שמתאמן, נעצר. במאמר זה אתמקד באימון בשיטת הנוירופידבק.

נוירופידבק

נוירופידבק Neurofeedback (נקרא גם NFB או נוירוביופידבק) הוא תחום רחב, המוכר במעבדות מחקר ובבתי חולים ומטפל בבעיות מגוונות הנובעות מאי סדירות של הפעילות החשמלית המוחית בהשוואה לנורמה שנמדדה בקרב אנשים בגילאים שונים, במהלך עשרות שנים.

כיום, קיימת מערכת נוירופידבק שמיועדת אך ורק לתחום הקשב והריכוז. היא מאושרת על ידי משרד החינוך בארץ ומתאימה לשימוש החל מגיל שמונה. את האימון ניתן לערוך באופן אישי, בקבוצה קטנה, בסביבת המשפחה, בבית ספר ובארגון.

האימון הינו אישי ומבוסס על משחקי מחשב ווידאו. במהלך המשחק מקבלים משובים חיוביים ושליליים בעת המשחק או הצפייה בסרטון הוידאו. בכל משחק תהיה דמות אחת אותה נדרש המתאמן להניע אל היעד. בהיותו מרוכז היא תנוע, אחרת - תנוח. המטרה בתרגול היא להניע את השיפור לקשב וריכוז טובים יותר. האימון מתבצע פעמיים בשבוע, ממש כמו שיעור פרטי ולאחר כארבעה חודשים התהליך מסתיים. יעילות האימון אינה תלויה בטיפול תרופתי. במחקרי מעקב נמצא, כי ההישגים נשמרו לאחר כחצי שנה ואף לאחר כשנתיים. חשוב לציין, כי כל שינוי תרופתי, אם יעשה, צריך להיות בהוראת הרופא המטפל. בעבר אנשי המקצוע לא המליצו על אימון הנוירופידבק, בשל מגוון רחב של ערכות אימון ומחקר, לראשונה קיימת זה שנים מספר, ערכה אחידה ובעלת מערך מובנה לאימון ותרגול לשיפור הקשב ושיפור ביצועים אישי של חברת מוח מצויין.  

יעילות האימון בנוירופידבק

במהלך המחצית השנייה של המאה העשרים נעשו מחקרים רבים אשר הצביעו על סיכויי הנוירופידבק וההזדמנות הטמונה בו (מתוך: Shin 2015, Steiner 2014, Razoki 2018, Lim 2012, Cueli 2019). כיום מקובל לומר, כי תוצאות האימון בשיטת נוירופידבק טובות ועומדות על כ- שמונים אחוזי הצלחה, בדומה לטיפול התרופתי, אך ללא תלות בה.

ילד בן עשר ממרכז הארץ, אופיין בקשיי קשב וריכוז, חולמנות ואי ביצוע מטלות ומשימות לימודיות. לאחר האבחון טופל בריטלין כשנה. במהלך שנת הלימודים התחלתי לאמן אותו במשך ארבעה חודשים. נפגשנו פעמיים בשבוע באופן קבוע, שיחקנו תרגלנו ולמדנו יחד. אט אט ההורים סיפרו על התארגנות רגועה יותר בשעות הבוקר, נינוחות בתנועתיות הרבה בשעות אחר הצהרים ולבסוף, גם המורים החלו לגלות את השיפור והמוטיבציה בלמידה. המשוב שלהם גרם לנחת ולרגיעה בבית.

האושר שבמתן חיים מאפשרים ורגועים יותר לילד ולמשפחה היה עבורי רב ערך ומשמעותי, במיוחד כמי שמכירה את המערכת הזו בשנות המקצוע הרבות שלי בהן עסקתי בתהליכי שינוי אישי וארגוני תוך שילוב טכנולוגיות ניהול ולמידה במערכת החינוך ובתעשייה.

לסיכום

אימון בשיטת הנוירופידבק, באמצעות ערכה קלילה ייעודית ופשוטה, מקל על ילדים ואנשים שמאובחנים עם ADHD בתפקוד היומיומי שלהם בבית הספר, בלימודים האקדמיים, במשפחה ובעבודה. המסגרות הפורמליות המוכרות אינן קלות לילדי ולאנשי ADHD ושיטת האימון הזו מאפשרת לשפר את ההסתגלות למסגרות הללו בעזרת תרגול הקשב ושיפורו, כשהתוצאה עבור רבים מהמתאמנים היא גמישות גבוהה יותר בניהול הקשב במצבים השונים בחיים. 

השיטה, שעדיין פחות מוכרת לציבור הרחב, מאושרת על ידי משרד החינוך, אינה פולשנית, אינה תלויה במתן טיפול תרופתי וללא תופעות לוואי פרט לעייפות או כאב ראש של המתאמן בסוף התרגול בשל המאמץ המרוכז.