לידה היא תהליך טבעי ומרגש שמתרחש בגוף האישה ומשנה את חייה לצמיתות. כשאנחנו חושבים על לידה, אנחנו לרוב מתמקדים ברגע הגדול שבו התינוק יוצא אל העולם, אך התהליך כולל מספר שלבים חשובים שכדאי להכיר אותם. הבנת השלבים יכולה להפיג לחצים, להקל על ההתמודדות של האישה ולאפשר לה לעבור את הלידה בצורה מעצימה, מלאת ידע ושלמה. 

לידה נחלקת לשלושה שלבים 

שלב ראשון – מתחילת הצירים ועד לפתיחה מלאה של צוואר הרחם.

שלב שני – מפתיחה מלאה של צוואר הרחם ועד יציאת התינוק אל אוויר העולם.

שלב שלישי – היפרדות השיליה מהרחם ולידתה.

תהליך הלידה מתחיל בהתרככות הדרגתית של צוואר הרחם והוא יכול להימשך מספר ימים או לילה אחד.

בסמוך לתאריך הלידה המשוער שלך, בשבוע 40, יתחיל גופך את תהליך הלידה ואת תוכלי לזהות זאת על ידי מספר סימנים מבשרי לידה:

1. הפקק הרירי

הפרשה רירית סמיכה, לעיתים מוכתמת בדם. במהלך ההיריון, הפקק הרירי חותם וסוגר את פי הרחם. לעיתים הפקק הרירי יצא בסמוך ללידה ואחרי מספר שעות יתחילו הצירים, אך הפרשה זו עשויה להופיע גם שבוע לפני הלידה ולכן החיים ממשיכים כרגיל. 

אפשר לעשות אמבטיה, לקיים יחסי מין ולהמשיך להתנהל כרגיל בפעולות היומיומיות.

2. ירידת מים

ירידת מים היא סימן מובהק ללידה הקרבה. בזמן הצירים, שק מי השפיר נלחץ כלפי מטה וכך פוקעים ממנו המים. מי השפיר הם בדרך כלל צלולים בצבע שקוף/ורדרד/לבן ויש להם ריח של נוזל זרע. לפעמים, ישנו קרע קטן בשק והנוזלים דולפים בטפטופים ולעיתים ירידת המים מלווה בשטף מים.

3. צירי ברקסטון היקס

התכווצויות של הרחם אשר לא מביאות לפתיחה. מדובר בצירים שאינם סדירים המורגשים כהתקשות של הבטן, כאב גב קל או כיווצים בבטן התחתונה. אלה אינם צירי לידה אלא רק מבשרים על העתיד לבוא.

4. שלשולים והקאות

בימים שלפני הלידה, מופרש באופן מוגבר הורמון הפרוסטגלנדין אשר יעודד את המעיים להתרוקן ולפנות מקום לתינוק.

5. קינון

נשים רבות מספרות, כי בחודשי הריון מתקדמים התרוצצו מחדר לחדר, סידרו, ניקו, זרקו ציוד, קרצפו וארגנו את הבית לפני הלידה.

6. צירי לידה

כאשר צירי הברקסטון היקס מצטופפים, מתארכים, מתעצמים והופכים להיות סדירים.

השלב הראשון של הלידה – מתחילת הצירים ועד פתיחה מלאה של צוואר הרחם

השלב הראשון מוגדר מהרגע שבו הצירים הופכים להיות סדירים ולוחצים את חלקו המקדים של התינוק כלפי מטה, לכיוון צוואר הרחם. צוואר הרחם נמתח ונפתח ומפעיל הפרשת אוקסיטוצין, הורמון הממריץ את הרחם למקצב יציב של התכווצויות (צירים סדירים). 

ניתן לחלק את השלב הזה למספר תתי שלבים

א. השלב הלטנטי – עד פתיחה של כ-5 ס"מ

בשלב זה צוואר הרחם מתחיל את תהליך הריכוך והכנתו לפתיחה. הצירים הופכים סדירים, הפתיחה פרוגרסיבית אך איטית. התינוק עדיין גבוה באגן ומתחיל תהליך התבססות.

בשלב זה היולדת מתרגשת, פוחדת, סקרנית.

על אף ההתמודדות עם הצירים, היולדת יכולה לאכול, לטייל, לישון (אם מדובר בשעות הלילה), לראות סרט רומנטי ולמעשה לעשות הכל על מנת להיות רגועה ולהמשיך את שגרת היום.

ב. השלב האקטיבי – מפתיחה של כ-5 ס"מ ועד כ-8 ס"מ

בשלב זה ראש התינוק כבר מבוסס היטב באגן, מתקדם לכיוון הספינות והצירים מתחזקים.

בשלב זה קשה מאוד להתעסק בשגרת היום יום. היולדת עסוקה כל כולה בהתמודדות עם הצירים ופחות פנויה לשיח או למתן תשומת לב לסובבים אותה. כמו כן, היא עלולה להרגיש בחילה או להקיא.

כאשר נמדדים במשך 10 דקות, שלושה צירים שמשך כל אחד מהם דקה, זה הזמן המומלץ לצאת לדרך לכיוון חדר הלידה.

בשלב זה עלולות להופיע הפרשות דמיות למיניהן המבשרות על התקדמות. כמו כן, המים יכולים לפקוע באופן טבעי.

ג. שלב המעבר – מפתיחה של כ- 8 ס"מ ועד פתיחה מלאה

שלב המעבר מאופיין בצירים חזקים, ארוכים ועוצמתיים ביותר. משכם גדל, עוצמתם גדלה והמרווח בינהם קטן. לאור צפיפותם ועוצמתם של הצירים, היולדת עלולה להרגיש תחושת ייאוש, כעס, אובדן שליטה ופחד. לצד הקאות, רעידות, תחושת חום או קור קיצוני, לחיים סמוקות ועיניים בורקות, התקף שיהוקים, צמא ולחץ באזור הפות ופי הטבעת.

השלב השני של הלידה – מפתיחה מלאה ועד לידת התינוק

בסופו של השלב הראשון מגיעה פתיחת צוואר הרחם ל 10 ס"מ (פתיחה מלאה) וראשו של התינוק נע מטה דרך האגן. השלב השני יכול להימשך כשעתיים בלידה ראשונה וכחצי שעה בלידה שנייה והוא מאופיין ברצון היולדת ללחוץ ולדחוף את התינוק דרך תעלת הלידה ומסתיים בלידת התינוק. כאשר ראש התינוק יורד מטה הוא למעשה דוחף את אזור פי הטבעת ועל כן היולדת עלולה להרגיש לחץ באזור זה ותחושה עזה להתפנות. בכל ציר בשלב השני ישנם כשלושה עד חמישה דחפים ללחוץ.

באמצעות זאת, ראש התינוק מחליק מתחת לעצם החיק ומגיח ראשון אל אוויר העולם. הרגע שבו החלק הרחב ביותר של ראש התינוק נמצא בפתח הפירינאום נקרא 'הכתרה' והוא מלווה בתחושה של מתיחה חזקה וצריבה.

בציר שלאחר לידת ראש התינוק במלואו, הראש יסתובב על מנת להיות בקו אחד עם הכתפיים. לאחריו תוולדנה הכתפיים ולאחר מכן הגוף כולו יחליק החוצה. 

תינוק נולד ומונח על אמו עור אל עור!

השלב השלישי של הלידה – היפרדות השיליה מהרחם ולידתה

לאחר לידת התינוק, הרחם ממשיך להתכווץ. התכווצויות אלה מפרידות את השיליה תוך כעשרים דקות מדופן הרחם. בשלב זה, המיילדת תבקש מהיולדת ללחוץ לחיצה נוספת ותמשוך את השיליה אל מחוץ לרחם על ידי חבל הטבור. 

 

במהלך המאמר הוצגו השלבים השונים בתהליך הלידה. כל שלב מצריך הבנה והתמודדות שונה וכמו בכל דבר, גם כאן ידע הוא כח. 

עכשיו זה הזמן לחיבור בין התינוק והוריו. זמן טוב להנקה ראשונה ולאושר גדול.