נתחיל בתשובה החד משמעית שהיא: כן!

ולא מדובר רק על חיסכון בזמן ובכסף, אלא שסדר בבית גם משפר את איכות החיים שלנו. איך? מייד נבין.

אני מניחה שלא צריך להסביר לך כמה סדר במשרד, במפעל או בחנות חוסך זמן וכסף. אם יצא לך להמתין בתור לפלאפל בחנות עמוסה, והמוכר לא הקפיד על הסדר בתור וקיבל לקוחות אחרים לפניך, אין ספק שהחוויה שלך הייתה לא נעימה וייתכן שתגרום לך לא לחזור לאותו מקום. 

באופן דומה, אם הבאת את הניירת שלך למנהלת החשבונות והשולחן שלה היה מלא פתקים וניירות אחרים, סביר להניח שלא הרגשת ביטחון רב במקצועיות שלה. 

אותו דבר קורה בבית שאינו מסודר. 

המאמר הבא ‘עושה סדר’ בנושא של סדר וכולל טיפים רבים מניסיוני כמסדרת בתים.

‘מי ראה את החולצה שלי?’

כולנו מכירים את התסכול והעצבים שמגיעים כשאנחנו מחפשים משהו ולא מוצאים אותו. שבריר השנייה הזה של ‘מי הזיז לי’, ‘מי לקח לי’ או ‘למה אני לא מוצא’ מרגיזים אותנו ויכולים לגרום לנו להישאר עצבניים או להוציא את התסכול שלנו על אחרים.

מצד שני, כשהכל במקום המתאים, החיים יפים יותר:

  • הפחתה בזמן חיפוש: אם כל חפץ נמצא במקום קבוע וידוע מראש, אפשר למצוא דברים מהר יותר ולא לבזבז זמן בחיפוש
  • חיסכון בכסף: במקום לקנות שוב ושוב את אותם הפריטים כי בדיוק שכחנו מה יש לנו ומה לא (או כי אנחנו לא מוצאים אותם), הקניות ממוקדות ומדויקות
  • ניקיון ותחזוקה קלה יותר: הבית נשאר נקי ומסודר יותר בקלות כשלכל חפץ יש מקום
  • הפחתת סטרס: סביבה מסודרת יכולה להפחית מתח ולגרום להרגשה יותר נינוחה ופרודוקטיבית
  • הזדמנויות לנצל את החלל: כשהבית מסודר, קל יותר לנצל את השטח בצורה מיטבית ולארגן אותו בצורה שתתאים לצרכים 
  • מניעת חיפושים מיותרים: כשכל דבר נמצא במקום המיועד לו, לא צריך לחפש אותו במשך זמן רב

אני יכולה להמשיך אבל נראה לי שרעיון ברור: 

סדר = שליטה טובה יותר בחיים.

‘סע לשלום, המפתחות בפנים’

בית, משרד או מחסן שלא משמשים למטרה שלשמה הם נועדו יוצרים את המצבים הבאים:

חדר אורחים שאי אפשר לארח בו כי הוא הפך למחסן.

חדר ילדים שאי אפשר לשחק בו כי הכל עמוס בארגזים, בשקיות ובאופניים.

בית שאין בו הרגשה ‘ביתית’ כי כמויות הציוד שבו תופסות את כל השטח הפנוי.

וזה לא נעצר שם. מחסן שאינו מתפקד כמחסן משום שלא ברור מה נמצא בו ואיפה כל דבר מונח (מחסן הוא לא מקום שמשליכים לתוכו דברים באי סדר אלא חדר מסודר ומאורגן שניתן להתמצא בו בקלות).

משרד שאי אפשר להזמין אליו לקוחות, כי צריך לדלג מעל ערמות של ניירות ותיקים שלא ברור לאן הם שייכים.

מפעל שמייצר מחצית ממה שהוא מסוגל, כי העובדים עסוקים כל הזמן בחיפוש חלקים, חלפים, חומרי גלם ועוד.

וזה מביא אותי לנקודה העיקרית: כדי שנוכל להשתמש במשהו וליהנות ממנו, אנחנו צריכים לזכור מה המטרה האמיתית שלו. מחסן צריך לאחסן, חדר אורחים צריך לארח, מכונית צריכה לנסוע.

סידור בתים: מהי המטרה שאנחנו רוצים להשיג?

כשאני ניגשת לפרויקט חדש, אני קודם כל מקשיבה ללקוח: מה החלום שלו? מה הייתה המטרה המקורית שלו? ורק אז, כשאני מקבלת את התשובות לשאלות האלה, אני לוקחת את המצב הקיים (הבלגן), משווה אותו למצב האידיאלי שהלקוח רצה להשיג ומתחילה לעבוד.

אגב, כל מה שאני כותבת כאן נכון גם למשרדים, מפעלים, חנויות, מחסנים גדולים וכו'.

אז מה תכל'ס עושים?

1. לפני שמתחילים, משיגים קרטונים ונייר דבק מתאים. רצוי להשיג גם ניילון נצמד מקצועי לעיטוף חפצים שבירים. אפשר להשתמש בעיתונים אבל הם תופסים הרבה מקום ואז תצטרכו קרטונים נוספים.

2. מתחילים במיון. את זה כולם יודעים, אבל מה שלא כולם יודעים הוא שיש להשתמש במטרה המקורית בתור הקו המנחה שלנו. לדוגמה, אם אני מסדרת חדר אורחים מחדש אני ממיינת לפי מה שאמור להיות בחדר אורחים ומה שלא. 

זוכרים את הציורים מילדותנו של ‘מה יוצא דופן?' כשאני מתחילה למיין, אני מאתרת קודם כל את החפצים שלא שייכים לאותו חלל/ אזור ומוציאה אותם החוצה. אחרי שהוצאתי מהחדר את מה שלא אמור להיות בו מלכתחילה, אפשר לעשות מיון רגיל של ‘לזרוק, למסור או למכור’.

3. מסדרים מחדש את החדר. עכשיו כשיש לנו רק את הדברים שאבאמת צריכים להישאר בו, זה ממש קל. יתכן שנגלה שהארון לא מספיק גדול, או שצריך קופסאות דקורטיביות לאחסון חפצים שנמצאים בשימוש מועט וכו' אבל בשלב הזה, החדר כבר חוזר להיות נעים ומאוורר.

4. ממשיכים כך עם כל חדר בבית. לא מספיק לסדר רק חדר אחד, כי בדרך כלל החדר הפך למחסן בגלל שהיה בלגן בחדרים אחרים. לדוגמה, אם המטבח מבולגן, תהיה לנו נטייה לשים את הדברים ‘שאין להם מקום’ בחדר אחר וככה המעגל חוזר על עצמו. ההמלצה שלי היא לעשות טיפול מהשורש ולהכניס סדר לכל הבית.

5. ועכשיו מגיע החלק הקשה: לשמור על הסדר. החלק הזה מצריך משמעת עצמית והשתתפות של כל דיירי הבית (או העובדים). מניסיוני, אחרי שבועיים המצב החדש, המסודר, יהפוך למשהו שאתם רגילים אליו ויכולים לשמר לאורך זמן.

6. ואחרון חביב: אל תצברו רכוש מיותר. תארו לעצמכם בית קפה ששומר את מכונת הקפה הקודמת ‘ליתר ביטחון’, רהיטים שבורים ‘כי אולי נגיע לתקן אותם’, וערמות של אריזות ישנות כי ‘שילמנו ולכן לא נזרוק’... הייתם יושבים שם?? אני מאמינה שלא.

ולפני סיום, בונוס:

ברגע שתתרגלו לשים כל דבר במקום ולא לצבור רכוש מיותר, תרגישו שהבית יותר מואר ומאוורר. לא תבינו איך חייתם קודם עם כל הבלגן ויהיה לכם  נעים הרבה יותר להיות בבית. זאת הבטחה של גלית, גלית המסדרת.