אני אתחיל במשפט שאני אומרת לא מעט – עריכה לשונית היא עבודה טרחנית. כן, אנחנו העורכים – מה לעשות – אנשים טרחניים. אנחנו בודקים תמיד שהנקודה והפסיק נמצאים במקום הנכון; אנחנו עוברים אות אות כדי לוודא שהטקסט לא כתוב עם שגיאות; אנחנו קוראים את המשפטים שוב ושוב רק כדי לוודא שהמסר חד וברור. אבל בסופו של דבר לשפה העברית יש חוקים ואנחנו רוצים לכבד אותה ולהשתמש בה נכון. 
נכון, לא כל המילים תפסו (ניסיתי להשתמש כמה פעמים במילה 'כרוכית' במקום 'שטרודל' @ - כמעט זרקו עליי, ובכן, חתיכת שטרודל). אבל הגדולה האמיתית של עורך לשוני שבתוך עמו הוא חי – זו היכולת לקחת משפט, שבמבט ראשון נראה כאילו נכתב על ידי מתבגרת בת 12 מטיק-טוק, ולהפוך אותו למשפט בעברית תקנית מבלי להישמע מתנשא ומבלי לשנות את מהות התוכן.

זה כמו ילד שמרכיב לגו

שואלים אותי מה אני הכי אוהבת בעריכה לשונית? לא, זה ממש לא להצביע על טעויות של אנשים. הדבר שאני אוהבת יותר מכל הוא לקחת משפט שיצא קצת עקום, לפרק אותו, ולהרכיב אותו מחדש למשפט ברור ומובן. כזה שכל קורא יבין מיד מה בעל העסק רצה להגיד. 

בשיווק - המסר הוא הכול. אם לא הצלחתם במספר מילים בודדות להסביר במה אתם עוסקים או מה השירותים שאתם מציעים – פספסתם לקוח. הוא לא ישהה הרבה באתר או בדף העסק שלכם – הוא ידפדף הלאה למתחרים. אבל אם הצלחתם להעלות טקסט ברור, קצר ומדויק – הוא ישאר. הוא ידפדף בין הדפים, הוא אפילו יוסיף את המוצר כבר לעגלה או שירים אליכם טלפון ו'רק ישאל שאלה'. 

חשוב לזכור – היום הלקוחות מחפשים תוכן מקצועי ואיכותי. הם לא מחפשים טקסט רץ שעמוס במילות מפתח מלאכותיות שכל קשר בינן לבין הטקסט מקרי בהחלט ולכן עריכה לשונית היא קריטית. יש הרבה מאוד אנשים שם בחוץ, ולא רק ‘אנשי שפה’ מקצועיים, שמסוגלים באמת ובתמים לפסול אתכם אם הטקסט היה כתוב בצורה גרועה, או מנוסח לא טוב, או – רחמנא ליצלן – עם שגיאות כתיב. מבחינתם, אם השקעתם כל-כך הרבה בנראות האתר ובעיצוב שלו אבל לא טרחתם להשקיע בכיתוב נכון – זה מעיד על זלזול. לכן, חשבתי לתת לכם כמה עצות מועילות לכתיבה איכותית ומשכנעת.

חמש עצות לכתיבה איכותית

עצה ראשונה: איות זה לא שטות

כן, זה עלול להיות קצת מייגע אבל באמת שאין סיבה לכתוב עם שגיאות. האתר של האקדמיה ללשון הוא ידידותי מאוד ומציג את כל המילים גם בכתיב מלא וגם עם ניקוד. גם אם אתם בטוחים במיליון אחוז שמילה שכתבתם כתובה בדיוק כך – תנו עוד הצצה, זה לוקח שנייה.

עצה שנייה: נקודה סטופ

נקודות ופסיקים הם חשובים, כי הם מאפשרים לקורא לקחת אוויר ולספוג את כל המידע שהוא קורא באתר שלכם. אל תתקמצנו – פסיקים לא עולים כסף אבל גם אל תפריזו בהם. פסיקים או נקודות בשימוש מוגבר יקשו על העיניים ויקטעו את שטף הקריאה. חבל שהקורא ינטוש – כבר גרמתם לו להישאר.

עצה שלישית: הכול עניין של רווח

התחלתם נושא אחר? אל תמשיכו אותו בקו ישיר למשפט הקודם. התחילו פסקה חדשה. כמו בפיסוק, גם כאן המבקר באתר רוצה לקרוא, לנשום בין המילים, לעבד את המידע ולתת לו לשקוע. כשאתם כותבים ברצף בלי לעבור שורות ובלי להתחיל פסקאות חדשות, אתם מקשים על הקריאה ומעייפים את הקורא.

עצה רביעית: אני חושב משמע אני כותב

אל תכתבו כמו שאתם חושבים. נשמע מבלבל? קצת. אבל כשאנחנו חושבים אנחנו מריצים את המילים בתוך ראשנו כמו על כביש מהיר. יכול להיות שלנו זה נשמע מאוד הגיוני אבל לקורא הממוצע לא יהיה מושג מה רציתם להגיד. קודם העלו את הכל על הדף באופן חופשי. אחר כך קראו כל משפט ומשפט לאט וברור, פסקו ונסחו מחדש, ואז שאלו את עצמכם אם המסר שרציתם להעביר אכן מובן. שלחו את הטקסט לשלושה אנשים. מספיק שאחד מהם יאמר שלא הבין את כוונת המשורר – מחקו את המשפט ונסחו אותו שוב.

עצה חמישית: זרקור על המסר העיקרי

אם הסיפור המרכזי הוא אתם והניסיון שלכם – שימו אתכם במרכז. שאר המידע יכול להיות מוזכר אבל באופן מצומצם. אם המסר העיקרי בטקסט הוא השירותים השונים שאתם נותנים – אל תרחיבו יותר מידי על התא המשפחתי או על טיול שעשיתם בחו"ל. זה לא רלוונטי. הקוראים רוצים להגיע לעיקר ומהר! ספקו להם את הצורך הזה.

לסיכום אומר שכמו שאתם רוצים לגלול באתר ושהצבעים ידברו אליכם ושהתמונות ישדרו אמינות – כך גם למילים יש חשיבות עליונה. כן, אנשים קוראים. לא, אין להם סבלנות למשפטים ארוכים ומסורבלים ומבולגנים. 
תקלו עליהם. אין צורך לכתוב ולהישמע כמו אבשלום קור; תכתבו כמו עצמכם – אבל תקין וערוך.