פתיחת עסק חדש היא אתגר מרתק מלא הזדמנויות, אך לצד זאת, היא גם עלולה להיות מלאת בלבול ואי-ודאות. בעלי עסקים רבים נתקלים בשאלות מורכבות בנוגע לתכנון עסקי, תקציב, שיווק ועוד ונדרשים לנווט בין הרעיונות והצרכים השונים, תוך שמירה על מיקוד ועל פרקטיות. 

לצד האתגרים העסקיים והתכנוניים, בעלי עסקים חדשים נדרשים להתמודד עם מספר רב של דרישות בירוקרטיות ורגולציות שנוגעות לרישוי עסקים. התהליכים הרשמיים בהקשר זה יכולים להיראות מורכבים ומבלבלים ולכן, כדי לעזור לבעלי עסקים לנווט בסבך הזה, הכנתי מדריך מקיף שמסביר על השלבים השונים שבעלי עסקים נדרשים לעבור במסע אל עבר רישיון העסק.

למה צריך בכלל רישיון עסק?

אחד האתגרים הראשונים שבעלי עסקים חדשים נתקלים בו הוא הצורך ברישיון עסק. ללא רישיון זה, אשר מאשר את התאמת העסק לדרישות החוק והרשויות, לא ניתן להפעיל את העסק באופן חוקי. התהליך לקבלת רישיון עסק כולל הגשת בקשה, עמידה בתקני בטיחות של גורמי רישוי כגון: משטרה, כבאות, בריאות ואיכות הסביבה.

בשלב זה, בעלי העסק נדרשים להתמודד עם שפע של דרישות ממשלתיות ורשויות מקומיות. עליהם להבין את התקנות והחוקים הרלוונטיים לסוג העסק שלהם ולוודא עמידה בכל הדרישות. זוהי משימה מורכבת, הדורשת ידע מקצועי ומעקב קפדני אחר התהליך.

מטרת המדריך היא להפוך את התהליך הבירוקרטי למובן ונגיש יותר עבור בעלי העסקים החדשים.

בעולם העסקי המודרני, אין ספק שבעל עסק לא יכול לעשות הכל לבד. העסק מורכב מהרבה תחומים שונים וכל אחד מהם דורש מומחיות ספציפית. לכן, העסקת אנשי מקצוע בתחומים השונים היא הדרך היעילה ביותר להבטיח את הצלחת העסק. למשל, כדי לנהל את הכספים בצורה נכונה, יש צורך ברואה חשבון. כדי לשווק את העסק בצורה אפקטיבית, יש צורך במומחה בסושיאל ומדיה. כדי לפתח מוצרים חדשניים, יש צורך במהנדסים ובמעצבים מוכשרים. 

כל אחד מבעלי ובעלות המקצוע מביאים איתם ידע, ניסיון וכלים ייחודיים שבעל העסק לא יכול לפתח בעצמו. בנוסף, העסקת אנשי מקצוע מאפשרת לבעל העסק להתמקד בליבת העסק ובפיתוח האסטרטגיה הכוללת, במקום להיות טרוד בכל הפרטים הטכניים. בסופו של דבר, השקעה באנשי מקצוע היא השקעה בהצלחה ובצמיחה ארוכת טווח של העסק.

ההמלצה שלי היא לעבוד רק עם אנשי מקצוע שמתמחים בהוצאת רישיונות עסק.

לאן פונים כדי לקבל רישיון עסק

הליך קבלת רישיון עסק מתבצע מול מחלקת רישוי עסקים ברשות שבה נמצא או עומד להיות מוקם העסק שלכם.

במידה והעסק שלכם נמצא בעיר ראשון לציון אתם נדרשים לפנות למחלקת רישוי עסקים של הרשות ולפתוח את הבקשה לרישיון.

ומה עושים במקרה שבו יש לכם מספר עסקים בכל מני ערים? במקרה כזה, יש לפנות לכל רשות בנפרד ולדאוג לרישיון.

מתחילים בפתיחת תיק לעסק

לצורך פתיחת תיק ברשות אתם נדרשים להביא אתכם מספר מסמכים. כדי לא לפספס אף מסמך, מומלץ להיכנס לאתר האינטרנט של הרשות, להשקיע מספר דקות וללמוד מה הנכם נדרשים להביא אתכם. שימו לב ששלב המסמכים הוא קריטי להליך קבלת הרישיון.

בנוסף, זהו השלב שבו אתם אומרים למחלקת רישוי עסקים איזה סוג עסק אתם עומדים לפתוח. המידע שתמסרו בשלב זה על פעילות וסוג העסק הופך לפריטי רישוי (לפי צו רישוי עסקים) ולכן חשוב לדייק בו. לדוגמה: אדם שרוצה לפתוח מוסך פחחות חייב לציין זאת בשלב פתיחת התיק כי מבחינת צו רישוי עסקים למוסך ישנן מספר הגדרות כגון: מוסך שעוסק בחשמל או בכלל פנצ'רייה.

רשימת המסמכים הנדרשים:

  • תכנית העסק (גרמושקה)
  • תעודת זהות או אישור מיופה כוח
  • תשלום אגרה
  • אישור עוסק מורשה/פטור/חברה בע"מ
  • חוזה שכירות/אישור בעלות

מי הם גורמי הרישוי

לאחר שפתחתם את התיק ברשות, הבקשה שלכם נשלחת לגורמי הרישוי. כמו שציינתי קודם סוג העסק ופריט העסק משפיעים על המשך התהליך כיון שלכל גורם ישנן דרישות שונות למתן אישור לבקשה. כל הגורמים עובדים לפי תקנות שנקבעו לפי רמת הסיכון או המורכבות של העסק.

להלן גורמי הרישוי הקיימים:

  • משרד הבריאות
  • כבאות
  • משטרה
  • משרד החקלאות
  • משרד הכלכלה
  • הנדסה
  • נגישות

הגענו לתכלס': ביקורת גורמי הרישוי בעסק

בשלב זה תתבצע בדיקה על ידי גורמי הרישוי של העסק. מטרת הבדיקה היא לבחון האם כל הדרישות ביחס לעסק מולאו.

בסיום הביקורת תקבלו רשימת ליקויים, ככל שקיימים, שתדרשו לתקנם לקראת הביקורת הבאה ובמידה ואם אין ריג'קטים, הגורמים יאשרו את הבקשה שלכם וישלחו את האישור חזרה למחלקת רישוי עסקים. 

קבלת הרישיון 

השלב האחרון הוא קבלת רישיון העסק. 

כעת, אתם יכולים להתחיל לפעול ואני מאחל לכם הצלחה רבה ועסקים טובים.