
סיימתם לכתוב את טיוטת הסיפור הראשונה שלכם? ברכות! השלב הבא הוא שלב העריכה. חשוב לדעת, שלא תמיד יש צורך לפנות מייד לעורך מקצועי. ניתן לבצע שלבי עריכה ראשוניים באופן עצמאי ולשפר את הטקסט במידה ניכרת, עוד לפני שלב העריכה הספרותית המעמיקה. כך, כאשר תבחרו להיעזר בעין מקצועית – היא תוכל לתרום אפילו יותר. במאמר זה אפרט כיצד ניתן לבצע עריכה עצמית בשלושה שלבים פשוטים וממוקדים:
שלב ראשון: אבחון בעיות בטקסט
בשלב זה מזהים את נקודות החוזק והחולשה של הסיפור. זה די פשוט: כאשר אתם יודעים מה בעייתי בטקסט, אתם יודעים מה עליכם לשפר.
זה שלב שלא כדאי לעשות מייד בתום הכתיבה. רצוי לקחת הפסקה של מספר ימים או שבועות, על מנת להתנתק רגשית מהטקסט ולגשת אליו בעיניים רעננות, כפי שיעשה הקורא העתידי.
כשתרגישו שעבר מספיק זמן, קראו את הסיפור בעצמכם או העבירו אותו לידי קוראי בטא – קוראים שאינם עורכים מקצועיים. המשוב שייתנו לכם מספק תובנות חשובות על תגובת הקורא ה'אמיתי'.
חשוב למצוא אנשים המשתייכים לקהל היעד שלכם. אם זהו ספר למתבגרים, חשוב לתת אותו למתבגרים; אם הספר נועד לנשים בנות 60, חשוב לתת אותו לנשים בנות 60. עם זאת, אין מניעה שגם אנשים מחוץ לקהל היעד יקראו אותו וייתנו לכם משוב.
התפקיד שלכם ושל קוראי הבטא שלכם הוא למצוא בתוך הטקסט ארבעה סוגים של תוכן:
- טקסטים מוצלחים – קולחים, מעניינים ומעוררי סקרנות.
- טקסטים משעממים – כאלה שגרמו לקוראים לעצור, לאבד עניין או לדלג.
- טקסטים לא ברורים – קטעים שבהם לא היה ברור מה קורה, מי פועל, או מה הקשר בין האלמנטים.
- טקסטים לא משכנעים – קטעים אמינים מבחינה לוגית, אך לא מעוררי אמון או תחושת מציאות.
המלצה: אל תמהרו להסביר את הכוונה או להגן על הסיפור שלכם באוזני קוראי הבטא. הקוראים הרגילים לא יקבלו מכם הסברים – ולכן הטקסט חייב לעמוד בזכות עצמו.
שימו לב שאתם עשויים לקבל משובים מגוונים ולעיתים אף סותרים. הטעם האישי של אנשים יכול להשפיע על המשוב שייתנו, וקטע שקורא אחד אהב אולי יהיה משעמם בעיני קורא אחר. יש לשים לב אם יש משובים שחוזרים על עצמם. אם כמה אנשים הצביעו על אותה בעיה - כנראה היא ממשית. כמו כן, זכרו שהבחירה אם לקבל את המשוב וליישם אותו היא בידיים שלכם בלבד.
שלב שני: פתרון הבעיות שאובחנו
לאחר שקיבלתם משוב מספק – עצמאי או מבחוץ – הגיע הזמן לגשת לשכתוב ממוקד.
טקסטים טובים
אין צורך לשנות – אך היו מוכנים לבצע התאמות עקב שינויים ביתר חלקי הסיפור.
טקסטים משעממים
רצוי לקצץ או להסיר כליל. אין טעם ‘להפוך אותם למעניינים’ בכוח – פעולה זו לרוב אינה יעילה ומכבידה על הטקסט.
טקסטים לא ברורים
ברוב המקרים מדובר בחוסר מידע או סדר לקוי.
פתרונות אפשריים:
- שינוי סדר הסצנות או הפרקים.
- הוספת פרטי רקע, הקשר או זמן.
- שילוב הסברים קצרים ולא פולשניים.
טקסטים לא משכנעים
קטעים שפוגעים בהשעיית הספק של הקורא, כלומר גורמים לו להפסיק להיות שקוע בספר. תופעה זו מתרחשת כאשר:
דמויות פועלות בניגוד לאופיין
אומנם אנשים יכולים להגיב בצורה בלתי צפויה שאינה מתאימה לאופי שלהם, אך הדבר קורה לעיתים רחוקות, ובסיפור נצפה למצוא לכך הסבר. לכן, אם בסיפור דמות מתוארת כביישנית, למשל, קרוב לוודאי שהיא לא תפנה בקלות לבקש עזרה מאנשים שהיא לא מכירה.
פתרון: אפיון מעמיק של הדמויות והמניעים שלהן.
אין התאמה בין התגובה לסיטואציה
סיטואציות מסוימות דורשות תגובה מסוימת, או תגובה כלשהי. לכן, לדוגמה, אם אדם מבחין באימו בוכה פתאום, הוא לא יתעלם מכך ללא הסבר בסיפור.
פתרון: הבנה מעמיקה של הסיטואציות בסיפור, ובניית תגובות עקביות בהתאם.
התרחשויות מתקדמות באופן לא מוסבר ('ככה זה קרה')
אומנם נכון שבחיים האמיתיים דברים יכולים לקרות פתאום, ללא שום סיבה ברורה. בסיפור, לעומת זאת, התחושה היא שזה ‘נוח מדי’, ולכן לא משכנע. לסבך את הסיפור ‘סתם ככה’ דווקא אפשר בדרך כלל.
פתרון: הוספת רמזים מטרימים או הצדקות פנימיות לפעולות. אפשר גם לתת רמזים להידרדרות, זה יחזק את הסיפור.
ישנן שגיאות עובדתיות או חוסר ידע מהותי
כשהסיפור מתנגש עם הבנת המציאות שלנו ומה שאנו יודעים, זה גורם לו להיראות חובבני ולכן בלתי משכנע. עולם סיפורי יכול להיות שונה משלנו, אך זה אמור להיות ברור לקוראים. לדוגמה, לא ייתכן שבסיפור המתרחש במאה ה־19 לאחת הדמויות יש בבית מכשיר טלוויזיה ללא הסבר מתאים. באותה מידה, לא ייתכן שדמות בסיפור המתרחש בשנת 1922 תדבר על ‘מלחמת העולם הראשונה’.
פתרון: בדיקת עובדות והסתייעות ביועצים או מחקר מקדים בעת הצורך.
שלב שלישי: בקרת איכות
לאחר השכתוב, חשוב לוודא שהבעיות אכן נפתרו.
שלבו שוב את קוראי הבטא, או בקשו מאנשים חדשים לעיין בטקסט. אפשר ורצוי לעשות גם גם וגם – לשלוח שוב לקוראי הבטא, ולהוסיף עליהם קוראים חדשים. הקוראים הקודמים יוודאו שדבריהם נלקחו בחשבון; הקוראים החדשים יספקו נקודת מבט רעננה – שעשויה להאיר בעיות חדשות שנוצרו במהלך השכתוב.
אם התגלו בעיות – חזרו לטפל בהן בשיטתיות. אתם כבר יודעים מה לעשות.
סיום: לקראת עריכה מקצועית
עם סיום שלושת השלבים, בידיכם טיוטה שנייה מגובשת, איכותית ובשלה הרבה יותר.
בשלב זה, עריכה ספרותית מקצועית יכולה לקחת את הסיפור שלכם לשלב הבא:
- להעמיק את הדמויות והקונפליקטים.
- לחזק את הקצב והמתח.
- לדייק את הסגנון, הניסוח והזרימה.
- לוודא שהטקסט כתוב בצורה המשקפת את כוונתכם ומדברת אל הקורא.
זכרו: גם כתיבה יצירתית היא תהליך. השקעה בשלבי העריכה העצמית לא רק תשפר את הספר – היא גם תפתח אתכם כיוצרים.